måndag, december 21, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 21

Med bara 3 dagar kvar till julafton och vintersolståndet idag är det julmat som döljer sig bakom dagens lucka.

Men först måste jag citera mormor Märta fast "baklänges" (hon sa det alltid på Midsommar), nu står det still i ett par dagar sen ljusnar det!

Sen jag slutade att äta kött och fisk (och skaldjur osv.) så har det här med traditionsbunden mat blivit lite knivigare. Det svenska julbordet anno 2012 var INTE särskilt grönt kan jag berätta, för att inte tala om fransk julmat som än idag inte är vidare grön.

Traditionsenligt börjar man med en apéritif, champagne med lite trevliga snittar och små plock, gougères och verrines (små glas med olika slags innehåll).

Ingen glögg här inte!

Till förrätt äter man ofta ostron eller möjligtvis pilgrimsmusslor, det kan bli gratinerade ostron så väl som färska.

I Matthias familj gillar ingen ostron så det blir lax, den hemgjorda gåslevern, foie gras, och en supergod sallad som Matthias mamma gör på mâche, avokado och grapefrukt med en dressing på yoghurt, grädde, lite senap och ketchup och den hemliga ingrediensen i såsen som gör HELA skillnaden: vitpeppar!

På jul och nyår äter man i stort sett alla familjer foie gras. Jag provade faux gras (falsk gåslever) förra året men det gör jag inte om i år. Jag har aldrig riktigt gillat foie gras och tycker att det är djurplågeri att tvångsmata gässen för att deras lever ska växa. Fast det vågar man ju inte säga högt utan att ta fram bössan att försvara sig med, eller en av mina lussekatter kanske... 

Till varmrätt kan det bli fågel, som kalkon eller kapun (en kastrerad tupp), skaldjur som hummer eller vilt. Jag tror att en inbakad nötstek späckad med gåslever också gör tricket hos vissa!
Gratin dauphinois (potatis gratäng fast det låter tjusigare på franska) och haricots vert som tillbehör.

Efter huvudrätten blir det ost med mera vin, innan efterrätten.

Efterrätten blir i stort sett ALLTID en bûche, ett vedträ, eller en kaka/tårta i formen av ett vedträ.
Den kan vara glacé, i form av glass med olika fyllningar, eller som en rulltårta med choklad eller frukt.

När vi firar med Matthias systers barn blir det alltid choklad eftersom den lilla bara äter choklad, det kan bli en större diplomatisk kris om det inte finns choklad till efterrätt.

Senast jag gjorde en bûche blev det en citron och maräng rulltårta. En stor succès, fast det visste jag redan, min citron och marängpaj äts upp på tre sekunder av Matthias och hans familj. Det är deras favorit efterrätt.

Även om jag har nämnt att traditioner flera gånger så känns julmaten mindre traditionsbunden i Frankrike än i Sverige. Man kan byta lite från år till år. Det enda som egentligen är givet är champagnen, gåslevern, ostronen och vedträdstårtan!

Hur har ni det med julmaten? Svensk eller "utrikisk"? Grön eller inte? Halvgrön kanske?

Dagens bild måste ju bli på mitt citron och maräng vedträ! T.o.m. jag som inte gillar frukt i kakor (jag är lite som Matthias systerdotter) gillade den.

2 kommentarer:

  1. Den ser väldigt god ut! Tar gärna emot receptet för provsmakning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin,
      Jag ska absolut dela med mig av receptet, det blir bra i mellan dagarna efter julkalendern. Kanske kan det bli en fin nyårsefterrätt?!

      Radera