söndag, december 20, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 20

Bakom lucka 20 döljer sig julgranen eller julgranar!
Jag tror att vi alltid hade en riktig julgran när jag bodde i Sverige. 

Jag hade nog också en egen liten julgran på mitt rum ett par år, det var nog för att jag var väldigt more is more och ville prompt ha ALLA prydnader i granen. Jag undrar om inte mamma fick binda fast min gran i elementet ett år.

Nu har vi inte haft riktig gran sen 2016, första året vi bodde i huset, vi köpte en liten platt historia från IKEA som man kan hänga 24 kulor i. Jag tror inte ens den säljs längre men jag gillar den väldigt mycket.
Jag vet att man kan hyra granar nu, t.o.m. i Frankrike. Man hyr en liten gran som kommer i kruka och i januari lämnar man tillbaka den om den fortfarande lever.
Det finns flera olika företag som har börjat med det, annars så säljs ju granar i Frankrike utan for men med en vedklabbe man ska banka ner den i! 😟
Jag insisterade på att köpa en riktig julgransfot när vi köpte vår första gran, nu samlar den damm i källaren. Jag tror t.o.m. att vi har två, för att mamma ville göra sig av med sin julgransfot som jag påpassligt nog adopterade. 😞

Jag har en massa fint julpynt till granen men jag vet inte om jag kommer att använda det mer. Jag har sparat det finaste om i fall att, man vet ju aldrig!

Nästan alla våra kompisar har en riktig julgran, bara en kompis har en plastgran, men det är en toppenfin gran från Tyskland.

En av mina väninnor och hennes man vägrar att "ta livet av ett träd" så de spikade ihop en egen gran av diverse plankor. Den blev fantastikt fin!
Sen får deras döttrar göra pynt under hela december som hängs upp allt eftersom i granen. Det är en väldigt händig familj.

Hur har ni det med granarna? Riktigt? Plast? Eller ingen alls?

Dagens bild är på en äkta granstriptease, vår första och hittills enda gran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar