lördag, december 19, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 19

Jul på TV blir det idag! Kanske slinker det med en och annan julfilm också.

I Sverige är det väl Kalle Ankas Jul som man tänker på först när man pratar TV program runt jul? Sen följer Karl Bertil Jonssons Julafton med den fenomenale och djupt saknade Tage Danielsson och möjligen Midnattsmässan, som inte är en midnattsmässa längre utan snarare 21:30-tiden mässan. Det är också det enda programmet som sänds i Fransk TV varje år.
Generellt tror jag att det är fler direktsända program på svensk TV är i Frankrike? På jul och nyår tror jag nästan allt är förinspelat, vem sjutton vill sända direkt då, de flesta vill väl hellre vara med sina familjer.

Jag är inte särskilt mycket för "underhållnings TV", jag tittar hellre på serier även om jag gillar På Spåret t.ex.

Hursomhelst, runt julhelgen tar fransk TV oftast fram gamla klassiker som "Fan ta'bofinken" (Les aventures de Rabbi Jacob) eller "Den stora kalabaliken" (La Grande Vadrouille) med Louis de Funès och Bourvil. Oftast slinker en film med Coluche också med.

Nu på senare år har det blivit mer amerikaniserat; förra veckan sändes "Love Actually", naturligtvis kan den ses dubbad eller textad.

Det finns heller inga särskilda "Christmas Special" som det finns på en del program i Storbritannien t.ex.

Kanske är fransmannen inte så intresserad av TV som britterna eller svenskarna?
Jag har inte sett Kalle Ankas Jul på 7-8 år tror jag. Jag saknar det inte heller särskilt kan jag säga.

Har ni något program eller film som ni gärna tittar på varje jul?

Dagens bild får bli på biografen Röda Kvarn i Borås, det passar ju temat film ganska bra!

2 kommentarer:

  1. Jag uppfattar det som att tv är lite "fult" i vissa kretsar i Paris ? Typ man ska inte ha en tv och man ska inte ligga i soffan. Det här med att fransmän är anti USA och anti "moderna nyheter". Man ska besöka utställningar eller konserter inte äta chips? Vi har vänner som inte har TV alls, och vänner där tv:n är central... Tycker nog att de flesta har tv. Jämfört Sverige är det vad jag vet inte särskilt vanligt att hela familjen samlas kring olika program? Kanske Koh Lanta? och le journal? Nu är det ju även streamingtjänsterna som kanske tagit över? Tipsa gärna om fransk kultur eller svensk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så uppfattar jag det också. Tittar man på TV så ska man bara titta på Arte eller Canal 5 där det går "kulturella" program annars är det skräp och hjärnan krullar ihop sig av all snabbmat den får.
      Jag tittar på Arte och 5:an också men har inga skrupler att berätta att jag tittar på annat också. Vad tänker du på när du säger fransk eller svensk kultur? TV eller annat?
      Det är så roligt och intressant att läsa dina kommentarer. Man blir ju lätt lite hemma blind.

      Radera