tisdag, december 01, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 1

Jag tänkte att vi kunde ha en liten adventskalender här inne på bloggen också! En dag, en bild och en historia eller vad tycker ni?

Idag börjar vi med en snöig bild från februari 2018. Den är tagen på gatan där vi bor ut mot "stora" vägen med vårt hus snett bakom till höger.

Jag älskar snö, har alltid gjort det och kommer säkert alltid att göra det.
Jag älskar knarret under fötterna som hördes när man gick hem från en kompis som man hade lekt med i flera timmar för att bygga en koja, snölyktor, åka bob på gupp med.

Jag hittade det där knarret i en korridor i en skyskrapa i La Défense för 15 år sedan.

Jag gick bakom en kollega som kom till jobbet på motorcykel och när han rörde sig i sin utstyrsel så knarrade hans stövlar precis så som snön låter.
Detta var i december och jag hade hemlängtan (som jag alltid får kring jul) så han gick ett extra varv och höll mig i armen så jag kunde blunda och nästan känna lukten av snön. Bara för att jag skulle bli glad av knarrande snö / motorcykel stövlar.

Jag drömmer om att kunna promenera i en snötyngd skog där allt är tyst och inbäddat i bomull. Att sitta mot en husvägg på en stol i snön med solen i ansiktet och njuta av en kopp kaffe.

Åka skridskor på en frusen sjö eller längdskidor i ett tyst spår. Stanna och ta fram matsäcken med ost eller stekt ägg på skogaholmslimpa och varm choklad.

Vandra med snöskor uppför branta kullar och sedan få njuta av en underbar utsikt.

Gillar ni snö?

2 kommentarer:

  1. Nej... nu fick jag hemlängtan! :o) Åka skridskor på en frusen sjö. Stanna och ta fram matsäcken med ost på skogaholmslimpa och varm choklad. Oj oj oj vad härligt det lät. Slalom finns ju i alperna och jag gillar alperna bättre än fjällen. Men skridskor har jag inte hittat i Frankrike. Inte allas samma sak med skridskobana även om det är jätteroligt det med. Sedan gillar jag snö bättre i Stockholm eller i alperna än i Paris, men jag blir ju lycklig när det snöar i Paris!

    SvaraRadera
  2. Jag har bara varit i alperna en gång för att åka skidor och det var FANTASTISKT! Inte så kallt som jag minns skidresorna i de svenska fjällen.
    Skridskor och promenader i snötyngd skog blir det hellre i Sverige än här, dels för att tillfällena är så få och dels för att det blir kalabalik när det snöar. Skridskobanor i all ära men de är ju alltid fullsmockade och anarkistiskt ordnade... Alla åt alla håll samtidigt!

    SvaraRadera