tisdag, december 29, 2020

Nyårsdessert N°2

Efter den maffiga men "friska" (smaken) citron och marängrulltårtan tänkte jag presentera efterrätten jag gjorde förra året till jul: kastanjemousse med pralin och karamelliserade hasselnötter.
Ska jag vara ärlig, och det ska man, så gjorde inte jag pralinen själv och så skippade jag de(n) karamelliserade hasselnöten.

Den är ganska söt och rund i smaken med kastanjekrämen så den passar perfekt till någon som är en sockertomte!

För de som vill kommer även de momenten med i receptet!

Kastanjemousse med karamelliserade hasselnötter och pralin
6 personer

Kastanjemousse
20cl vispgrädde (mycket kall)
1 blad gelatin som jag bytte ut mot 2g agar-agar
240g kastanjekräm

Pralin
75g strösocker
75g mandel och hasselnötter blandade
1 nypa fleur de sel (havssalt)

Karamelliserade hasselnötter
6 hasselnötter (utan skal)
80g strösocker

Dagen innan eller minst 4 timmar innan servering, förbered moussen.
Följ anvisningarna på paketet med agar-agar eller gelatin.
Värm kastanjekrämen i en kastrull, ta kastrullen av plattan och tillsätt gelatinet / agar-agar och vispa.
Låt svalna i en skål.
I en kall skål (som har stått i frysen i 10 minuter med vispen), vispa upp grädden ganska hårt.
Blanda med kastanjekrämen med hjälp av en slickepott. Fördela i 6 små glas eller skålar och låt stå i kylen minst 4 timmar.

Dagen innan eller minst 4 timmar innan servering, förbered pralinen.
Placera strösocker, havssaltet och nötterna i en stekpanna. Rör på mellanhög värme tills sockret smält och börjar att karamellisera.
När alla nötter är täckta av sockret bred ut smeten på en plåt täckt med bakpapper och låt svalna tills smeten är hård. Bryt i bitar och mixa grovt i en matberedare.

Förbered de karamelliserade hasselnötterna 1 timma innan servering.
Stick en tandpetare i varje nöt. Smält strösockret i en kastrull utan att vispa / röra tills sockret har bildat en bärnstensfärgad karamell. Sänk värmen och låt stå kvar på plattan. Doppa nötterna i karamellen en och en och låt karamellen droppa nedåt.
Låt nötterna kallna på ett galler eller genom att sticka ner tandpetaren i en bit frigolit.

Vid servering strö lite pralin över varje glas med kastanjemousse och dekorera med en karamelliserad hasselnöt.

Nu tog inte jag någon bild på min dessert så det får bli en bild på en bild, så ni vet på ett ungefär hur det är menat att desserten "ska" se ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar