fredag, december 18, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 18

Efter 17 dagars adventskalender försmäkta vi på denna blogg!
Det är inte helt lätt att hitta ett tema per dag i 24 dagar, tack och lov är det inte långt kvar till Julafton. Ni får lov att hålla ut med en del tramsiga saker men sånt är livet.

Idag tänkte jag att vi kan prata om "National Ugly Christmas Sweater Day" som firas den 3:e fredagen i december varje år. I år infaller den dagen idag, den 18:e december!

Det hela började i Storbritannien blev det populärt under 80-talet när programledare på TV började att bära dem.

På senare år har det börjat att ploppa upp Fula Jultröja tävlingar på diverse arbetsplatser även i Frankrike.
För två år sedan hade min avdelningen en Ful jultröja tävling men det struntade jag i för jag var "utklädd" till Lucia.

Det finns t.o.m. en sajt som samlar alla jultröjor från enligt egen utsago "väl utvalda butiker". 😉
Vad sägs om en tröja med Gävlebocken? On fire since 1966 med blinkande led ljus! Höjden av god smak!

Det finns en jultröja för alla...

Jag har inte köpt någon och tänker inte göra det heller, om inte jag springer på jultröjan av all jultröjor, då kanske jag kan tänka mig ett köp!

I brist på fula jultröjor så kör vi en repris på en julgran, den här gången blir det julgranen på Stora Torget i Borås, visst är den vacker?

3 kommentarer:

  1. Nejdå, nejdå! Du har fortfarande teman kvar tror jag! Jultraditioner internationellt t.ex. kanske (du berättade ju att fransmännen äter ostron på julafton och att de har choklad men hur ser traditionerna ut annars?). Jul-TV och julfilmer. Barndomens jular. Din mest minnesvärda jul (bra eller dålig). Juldrycker. Hur skulle den perfekta julen se ut. :). Bland annat.

    Fula jultröjor finns det gott om här men jag har aldrig känt mig manad att investera i en. Skulle iofs vara kul men lite onödiga pengar om man inte faktiskt blivit inbjuden till ett ugly xmas sweater-party och det har jag inte. Julfester kanske är ett annat bra tema förresten (inklusive julgransplundringar, julbord med jobbet, julcocktailparties och white elephants som jag var på de två tidigare åren men inte i år).

    Om jag fick en sån tröja skulle jag förstås ha den på mig vid lägliga tillfällen ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt till i veckan och jag har ett tema till dagarna innan jul, men det var inte särskilt lätt! Får förbereda mig bättre nästa gång. ;o)
      Vad är White Elephants?

      Radera
    2. En White Elephant är ett julklappsbyte med lotteri där man kan "stjäla" presenter från varandra. Våra White Elephants har skämtgåvor - något ekivoka eller grejer man hade hemma eller sockor med Bob Ross eller enhörningar typ. Man lägger alla inslagna i högen och sen får alla ett lottnummer. Nummer ett får ta en present från högen (och det kan ju bli något superfint eller något man inte alls ville ha). Alla andra har valet att antingen ta en inslagen present från högen eller stjäla något redan öppnat som man gillar från de som gått före i lotteriet. En present får bara stjälas två gånger och stjäl någon ens present får man ta en ny från högen. Brukar kombinera med mat och drinkar. Roligt om man är med en gäng med sinne för humor och ungefär samma smak :).

      Radera