söndag, december 06, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 6

Vem gömmer sig bakom luckan idag då?
Jo, biskopen Nikolaus av Myra!
Idag är det Nikolausdagen som firas främst i Tyskland, Belgien och Nederländerna. Jag tror även att en del av de "forna öststaterna" firar Sankt Nikolaus och hans medhjälpare Svarte Petter som delar ut kol till barnen som inte har varit snälla.

Mina belgiska kollegor berättade att i Belgien, iallafall i vissa familjer, sker julklappsutdelningen just den 6:e december, en månad tidigare än Spanien då den sker den 6:e januari med de tre vise männen. Eller kungar som det blir i översättning på både spanska och franska.

Hursomhelst, i Paris regionen firas inte Nikolausdagen mer än med möjligtvis en Nikolausbulle, som en lusse/vetebulle utan saffran med benen doppade i choklad i form av en gubbe då. Det kan säkert hända att dagen firas med större entusiasm i norra och östra Frankrike, som i Alsace t.ex.

Jag upptäckte dessa Nikolausbullar för ett tiotal år sedan hos kedjan Chez Paul i La Défense när jag skulle köpa en frukostcroissant.
Jag jobbade med en Nicolas då och naturligtvis fick han en namnsdagsbulle!

Jag har inte bakat lussebullar men väl pepparkakor idag och vad passar bättre än en plåt med Nikolauspepparkaksgubbar? Jag gjorde inte slut på degen så det blev ingen gubbe med snopp idag, det får jag återkomma med.

Däremot blev det 463 kakor så nu är jag slut som artist.
Man skulle nästan kunna tror att det är Lenny som har bakat så som han snarkar under filten i sin korg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar