fredag, december 11, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 11

Idag har vi ett riktigt ämne att bita i: Julmusik!
Mitt första riktiga minne av julmusik innehåller snö och Bing Crosbys White Christmas.
Jag står på tröskeln till mitt rum med ena foten i vardagsrummet på den blå heltäckningsmattan. Det snöar, jag kan se de fjäderlätta flingorna singla till marken utanför fönstret.

Jag tror jag har flätor som jag drar i lite, mamma kanske lyckades med att hålla min spikraka hår i styr den här gången, jag har klänning och kalasbyxor som bara hasar ner. White Christmas av Bing Crosby spelas på radion.
Vi ska strax åka till mormor och morfar på Vindelgatan 23 C för att äta jullunch.
Jag kommer t.o.m. ihåg juldoften i mormor och morfars lägenhet. Mormor har dukat upp ett julbord i köket och vi ska äta lunch i vardagsrummet.

Men, nu var det musik vi skulle tala om!
White Christmas är fortfarande en favorit, det finns så många bra tappningar. Michael Bublé har gjort ett fantastiskt album som heter Christmas (särdeles originellt inte sant?!) där han sjunger den i duett med Shania Twain!

En annan solklar favorit är Fairytale of New York med Kirsty MacColl och den talangfulle och numera nyktre Shane MacGowan från The Pogues!

När vi kommer till hela album så ligger Rod Stewart högt, högt med sitt Merry Christmas, Baby som släpptes 2012 (herregud vad gammal man känner sig!!).

John Legends album A legendary Christmas (namnet är ju fiffigt också!!) är en annan favorit!

Det märks att jag har en mycket svag sida för crooners, särskilt såhär i juletider!

Santa Baby i alla tappningar (även om Eartha Kitts är snäppet bättre än de andra) är en toppen låt!

Men var är de svenska julsångerna då? Ja ni, Gläns över sjö och strand, Jul, jul strålande jul, Nu tändas tusen juleljus, Hej mitt vinterland, ... Jag är inte så bra på de nya julsångerna det är bara gamla hederliga klassiker som lucia sången och Jag såg mamma kyssa tomten osv.

Men ska jag vara helt ärlig så lyssnar jag faktiskt inte särskilt mycket på just svensk julmusik. Kanske blir det Vår julskinka har rymt med Werner & Werner eller Juligen med Just D... Ni ser ju...

Fransk julmusik gillar jag inte alls, den mest kända julsången är väl Petit Papa Noël med Tino Rossi från 1946, eller kanske Vive le vent d'hiver som egentligen är Jingle Bells. Näe, inte alls min melodi (lamt försöka att vara lustig...)!

THE julsång of all julsånger får vi väl ändå enas om är Driving home for Christmas med Chris Rea? Eller har ni en annan 1:a på er lista?

Dagens bild är inget vidare men den illustrerar bra! Jag tog den för ett par år sedan i Ramnaparken då mamma och jag var på julmarknad och pulsade i nyfallen snö. I kaffestugan var det fullt drag med detta gänget! 

10 kommentarer:

  1. "Tänd ett ljus" med Triad är julmusik som jag inte tröttnar på. Björn Skifs har i år släppt en julskiva -"(Christmas Eve) After Midnight".
    Lugn och stillsam musik som jag gärna lyssnar till. Har du hört den? Finns på https://m.youtube.com/watch?v=Vu2QwOUEZuE
    / Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin,
      Jag har haft Triads Tänd ett ljus i huvudet den senaste veckan, jag blir tokig snart! Den fastnar! Jag är inte så förtjust i den men den hör onekligen till julen. Jag har precis lyssnat på singeln (Christmas Eve) After Midnight med Björn Skifs, albumet finns inte på Spotify ännu och det är där jag har min julmusik lista. Som du säger stillsam och lugn och Björns röst gillar jag mycket!
      Jag glömde Weeping Willows Someday At Christmas som naturligtvis hör till de svenska klassikerna!

      Radera
    2. Björn har släppt låten som single! Den finns på Spotify i en spellista med julmusik.

      Radera
  2. Favoriten när jag var liten - ett kassettband som gick och gick på repeat runt jul - var Agnetha Fältskog och Linda "Nu tändas tusen juleljus." Kassetten är borta sen länge, sångerna finns nog både på youtube och spotify.

    Jag har några svenska favoriter numer - tycker definitivt Triad håller än. Koppången med Helen Sjöholm tycker jag är otroligt vacker.En skrift i snön med Gustav Sjöströms orkester ger mig vacker-rysningar. Annars Veni Veni Emmanuel, körarrangemang med Jul, jul strålande jul. Carol of the Bells. I´ll be home for Christmas. Mannheim Steamrollers julmusik för lite mer drag. Ja, Bing Crosby förstås. An Elf´s Lament med Barenaked Ladies för roligt. The Grinch. Finns mycket :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen herregud, hur kunde jag glömma Agneta och Linda! Det finns väldigt mycket att välja på om man utforskar Spotify. Min lista är 5 timmar lång! Ha ha! Jag får nog kolla upp dina referenser här lite bättre, jag har på känn att listan kommer att utökas ett par minuter till i år! :o)

      Radera
  3. Ja det är dubbelt för mig med jul i Paris. I början tyckte jag inte alls om det utan reste hem, men nu kan jag tycka att det är skönt med en mer enkel, avslappnad jul. Kravfri, inte lika mycket julstress. Mindre materialism, kortare julfirande, mindre traditionsbundet. Och samtidigt har jag alltid lite hemlängtan och älskar jul i Sverige. Ja och jag är skaldjursallergiker vilket är jättejobbigt i ett skaldjursälskande land speciellt vid familjehögtider. Fransk julmusik har jag inte heller fastnat för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är sant som du säger, julen är mer avslappnad och framförallt mindre traditionsbundet i Frankrike. Ingen Kalle Anka, man får ändra på julmaten utan att faster Géraldine får hicka!

      Radera
  4. Nu kanske jag förstör för dig, men har du märkt att svenska texter väldigt ofta handlar om hur mysigt och härligt det är med väder. Det handlar alltid om natur och väder. Fransk musik handlar oftare om starka känslor som att vara arg eller deppig. Ganska roligt! Min sambo brukar sjunga "om vintern, om vintern, är det allra bäst...". Han hävdar att hans franska kollegor tror att svenskar har en masspsykos där vi "lurar" resten av världen att vi är lyckliga jämt, för vi kan ju inte tycka att fult väder är härligt. Det är ju helt orealistiskt. Inombords tror han att alla svenskar kanske hemligt är lika missnöjda som parisarna... :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på även om svenskar i allmänhet pratar om vädret minst en gång om dagen!
      Det är också sant att svensken klagar mindre än fransmannen i synnerhet parisaren! Men fult väder är ju också väder! :o)

      Radera
  5. Ja vi hade franska expatvänner i Stockholm. Det var väldigt intressant med deras perspektiv... Att de kunde tycka illa om svensk förskola (den är ju underbar, men det var jättesynd om barnen som skulle vara ute varje dag, och pedagogerna klädde av barnen tröjan inomhus när det var minusgrader fast föräldrarna skällde ut personalen att barnet skulle ha ylletröja inomhus...) eller att svenskar är fyrkantiga, köandet, det hemska köandet, att läkarna inte skriver ut medicin när man är jättesjuk, att man inte kan träffa en läkare utan remiss, att vi skämmer bort barnen (för vi säger inte till barnen högt och ljudligt) och att svenskar pratar med "ljud" som mmmm-mmmm, aaaaaaah, aaaahhhaaaa fast aaaah kan betyda "nej". Och den äckliga maten (bröd med socker).
    Ja fransmän klagar extremt mycket! Humöret är nog den största kulturkrocken för mig! Svenskar kan vara väldigt "peppiga" när man försöker "klaga av sig".

    SvaraRadera