torsdag, december 31, 2020

Gott Nytt År

Så var det äntligen den sista dagen på året 2020!
Hur ska ni fira ikväll? Här blir det kalsongnyår (älskar det uttrycket) eller o-firande som Merja Erkstam aka Silverödlan skrev på Instagram i tisdags.
Man o-firar i det nya året i myskläder eller kalsong med så lite glitter och glam som möjligt. Ingen pampig middag, hellre hämtpizza eller något annat. Hos oss blir det iallafall ett glas champagne, det vore nästan kriminellt att inte smutta på ett glas bubbel om man bor i Frankrike (och dricker champagne då...).

I Frankrike gäller dessutom ett allmänt utegångsförbud fr.o.m. klockan 20:00 så hade man tänkt att fira med någon får de antingen sova över eller så blir kvällen väldigt kort!

Vi har firat med kompisar ett par år men det blir nästan alltid samma par / familjer som får stå värdar eftersom det är 5 familjer som bor i hus varav 2 familjer som inte vill hålla i kvällen... 😕
Lägenheterna är ju ganska små i Paris regionen över lag och blir man över 20 personer med barn så får man ganska sällan plats.

år har det inte ens varit tal om att fira tillsammans, för vår del åtminstone, det vore helt oansvarigt.

Nåväl, jag är glad att 2020 är över, jag tror inte att skillnaderna blir markanta de första veckorna i januari för vår del, men det händer ju en del andra saker ute i världen.

Jag har satt upp lite saker på min personliga önskelista, som jag vill tänka på och göra under 2021:

1. Jag "måste" bli lite snällare mot mig själv och ta hand om mig själv lite mer, ta mig tid till att utöva yoga och löpträna

2. Träffa min familj och mina vänner som inte bor i Frankrike, i Sverige eller här eller var som helst egentligen

3. Ägna mig åt handarbete mer än under 2020, det är så meditativt

4. Erövra surdegen, baka brödet vi äter och experimentera mer i köket och ta tid till det

5. Träffa en akupunktör för att bli av med denna jäkla migrän som plågar mig alldeles för ofta

Det finns säkert fler saker som kommer att pluppa upp men dessa är de viktigaste. Vad har ni för tankar inför 2021?

Det har blivit en del inlägg här på bloggen i år, den fyllde dessutom 15 år i noevmber!  Tack för att ni läser och kommenterar, det är alltid så roligt att få läsa vad ni tycker!

Nu återstår det bara för mig att önska er en fin nyårsafton, kalsongnyår eller inte och en fantastisk början på det nya året!

6 kommentarer:

  1. Tycker det är så mysigt att titta in här och få lite franskt vardagsliv till livs. Det är något så oerhört gemytligt att följa vardag från en annan miljö, det är som att det automatiskt då får en touch av elegans och ökad mysighet fast det rimligen ändå är... vardag. Här firar vi ytterst stillsamt, gör egen pizza tillsammans och dricker lite överbliven julmust :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika,
      Gott Nytt År! Jag tycker också att det är fint att kunna få följa med i en bit av andra människors liv via deras bloggar.
      Man tror väl alltid att någon annans vardag är elegantare än vår egen.
      Tack för att du tittar in och läser!

      Radera
  2. Hej - gott nytt! Målen när det gäller det spirituella (som jag även räknar som det hälsomässiga) är mer tid i naturen, mer tystnad, mer harmoniumspel och så skulle jag vilja komma iväg på en tyst retreat någongång under 2021. Professionellt smider jag planer för projekt och kurser - nästa steg så att säga. Det är väl typ målen just nu - och så fortsätter jag med mina 2020 mål, dvs. att inte få Covid... ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År Annika!
      Ja, absolut mer natur, fler hundpromenader i skogen för Lenny och mig! Min dröm 2021 är att kunna komma iväg på ett yoga retreat / läger. Helst i Spanien med en av mina vänner som bor i Manchester.

      Radera
  3. Ja egentligen är ju att träna att ta hand om sig själv, inte att straffa sig själv - vilket man ofta förväxlar det som.
    Följer din blogg in i nya året. Hittade dig och den i december detta år.
    /Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frida,
      Äta bra och träna och ta hand om sig själv är ju den bästa presenten man kan ge sig själv. Det är inte så lätt att vara "duktig" alla dagar men klarar man att träna eller åtminstone röra på sig lite och äta bra mat i majoritet så är det toppen!
      Roligt att få nya läsare efter 15 år, annars är det nog mest mamma som läser... ;o) Välkommen!

      Radera