måndag, december 07, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 7

Dagens lucka döljer julblommor!
Skillnaden mellan Sverige och Frankrike vad det gäller julblommor är inte särskilt stor.

Julstjärnor eller Poinsettia som de också kallas är populära julblommor även i Frankrike. Här gillar man däremot glitter och glamour så det finns julstjärnor med just glitter påklistrat...

Jag fick en fin, kraftig julstjärna av Matthias mamma förra julen och den har genomlevt torkan i somras och dammet från renoveringen och har nu börjat att blomma igen. Den var grön som vilken växt som helst under hela våren och sommaren men nu har den alltså börjat att blomma igen!

Hyacinter är en annan klassiker! Jag tycker att hyacintvaser är väldigt vackra och gillar att sätta hyacintlökarna i vatten i början på december. Problemet med det är att de små jäklarna inte slår ut och doftar förrän i januari!

När mamma firade jul med mig i Paris för en herrans massa år sedan, 2005 eller 2006 tror jag, så ville vi överraska min dåvarande svärmor med en hyacint i en vas och en hemmagjord hatt med tjusiga stjärnor. Vi var och köpte en hyacintlök i en trädgårdshandel och damen sa att man skulle absolut förvara löken i kylskåpet 48 timmar (tror jag att det var) innan den skulle i vasen.
Jag tror att den lök-djävulen inte blommade förrän till påsk! Sen dess har ingen lök, hyacint eller annan legat och frusit rötterna av sig i mitt kylskåp det kan jag säga!

Jag har därmed tagit beslutet att inte försöka att få dem att blomma innan utan att köpa lökar i planteringskrukor med blad.
Nu när vi har så fint isolerat i huset slår däremot hyacinterna ut på en vecka så jag får införskaffa nya redan nästa vecka tror jag.
Som tur är kostar de 3€ för tre hyacinter som jag sedan sparar och gräver ner i trädgården. De kommer upp lagom till vårkanten med tulpaner och påskliljor. 

Amaryllis är också hyfsat vanligt men jag har aldrig haft någon.
Julrosor har jag heller inte sett många av men jag tror att de finns.

Idag får ni hålla tillgodo med mina utslagna hyacinter som doftar underbart!

2 kommentarer:

  1. Amaryllis och julstjärnor är julblommor i USA också. F.ö. är Kalifornien en av landets största producenter av julstjärnor som kan växa utomhus här. Amaryllis växer också utomhus året om i mitt klimat och många har dem i rabatterna. Julkaktusar och orkidéer är också favoriter runt julhelgen.

    Hyacinter däremot räknas mer som vårblommor här! Det gör mig inte så mycket - de luktar lite för starkt för att ha i huset för mig i vilket fall som helst. Min favorit är amaryllisarna och i vanliga fall brukar jag alltid odla dem från lök men det har inte blivit av i år. Hoppas nu att jag ska hitta några halvvuxna som jag kan köpa med mig hem och ha.
    Dina hyacinter är fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt att hyacinter räknas som vårblommor, å andra sidan så blommar de ju som tulpaner på våren.
      Nu ringer mina fina hyacinter på sista versen så det blir till att köpa ett par nya nu i helgen.
      Jag kanske vågar mig på en amaryllis eller om det räcker med min julstjärna som bara växer och växer!

      Radera