söndag, december 13, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 13

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva, ...

Har ni haft en fin Lucia dag? Det har inte varit särskilt lucia-aktigt idag för mig. Men vi fixade till det men pepparkakor och glögg såhär i slutet på dagen.

Jag har så länge jag kan minnas velat vara Lucia, egentligen underligt eftersom jag inte gillar att "stå i centrum". Det var nog något med kronan och ljusen tror jag.

De enda gångerna som jag har fått vara lucia var när man fick välja själv, jag har aldrig blivit vald. Jag sjunger inte särskilt bra (för att vara snäll mot mig själv) så något solo har det aldrig varit tal om men ändå... Ingen större sorg nu men då var det så viktigt, hoppas att det är lite annorlunda idag.

På mellanstadiet var vi mycket före vår tid och valde min granne Per till lucia! Jessica och jag lussade för varenda granne, jag var lucia, hon ville vara tomte! Kort och effektivt luciatåg.

Jag minns särskilt ett år när vi slöt upp med andra barn från samhället och hade ett jättestort luciatåg. Vi lussade för ett par som bodde i en jättestor villa vid sjön och jag minns att vi fick varsin chokladkartong som tack för (skön)sången! VARSIN chokladkartong! Vilken skatt!

Jag hade alltid en liten fusklapp runt mitt tärnljus så jag visset vilken sång som skulle komma. Jag var så fasligt rädd att börja på fel sång (!).

Jag har väldigt fina minnen från luciamornar, kallt med snö och termokläder under lucianattlinnet. På gymnasiet i aulan med skolans luciatåg som lussade.
Vi hade redan tjuvstartat i vår lokal som också var skolans mörkrum för vi var (med i) fotoföreningen HALFO (Högre Allmänna Läroverkets FOtoförening)där vi hade druckit glögg och ätit pepparkakor och lussekatter!

Jag gillar naturligtvis luciasången, men också Goder morgon i denna sal, Lusse Lelle, Så mörk är natten och Staffanvisan! Tre Pepparkaksgubbar får vi ju inte glömma heller! Vilka är era favoriter?

Årets lucia firande som sändes på svensk TV imorse (och ikväll också tror jag) tyckte jag var väldigt stämningsfullt. Jag blir alltid lite tårmild när jag tittar på lucia, det är så vackert och jag längtar "hem".

Dagens bild kan ju inte bli annat än på en Lucia. Bilden är från Ramnakyrkan på Borås lucia 2017.

2 kommentarer:

  1. Ja, mycket minnen runt lucia! Jag har heller aldrig varit lucia (är ju ganska kort och hade kort - ibland stubbat - hår skoltiden igenom). Solon har jag däremot haft. När jag var i tonåren sjöng jag i en otrolig massa körer - ett par år i tre eller fyra stycken! Satt just och mindes rushen runt lucia de år då jag hade fem sex luciaföreställningar och -tåg att vara med i. Kyrkokören hade oftast två föreställningar plus kanske någon specialare på ett eller annat ålderdomshem. Skolkörerna hade förstås skolans luciatåg och barbershopkören brukade sälja sin luciashow till företag i trakten så då kunde det bli fem eller sex uppträdanden inom loppet av två, tre dagar. Det var tider det!

    Favoritsångerna för lucia, hm. Nu vaknen och glädjens är vacker. Jul, jul, strålande jul. Stig in, lucia, stig in. När det lider mot jul. Godermorgon i denna gård (jag gillar uppblandningen med mansröster också - det var fint att höra pojkarna på SVT imorse).

    Luciauppträdandet från Jukkasjärvi tyckte jag var superfint. FInaste sången var kanske Var inte rädd för mörkret som jag känner till som dikt men nog aldrig hört tonsatt. Koppången också, men det pratade vi ju om en annan gång.
    Musik är livet <3

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på dig när jag hörde Koppången på Luciauppträdandet. Vad roligt att höra om dina luciaupplevelser. Jag ska gå in på din blogg och läsa vidare!

    SvaraRadera