fredag, december 04, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 4

Julgodis och julens kakor gömmer sig bakom dagens lucka.
Jag har tidiga minnen av ett marsipanbröd som pappa och jag försökte göra. Det gick sådär, det blev platt och MYCKET svårt att skära, jag tror att vi fick knacka hål på blockchokladen och ta med sked till slut.

Vi har kokat knäck, gjort kola, ischoklad. Mozartkulor och marsipan figurer som ingen åt och sedan slängdes gjorde vi också ett år. 😕  

Eftersom det inte finns svenskt julgodis att köpa i Frankrike får man göra det man vill ha.

Här gör man inte så mycket godis själv utan man köper. Choklad är det man mumsar mest på.

Varje år får jag ett mejl då man kan köpa chokladaskar till ett billigare pris på företaget jag jobbar för.

De förhandlar fram ett erbjudande med en tillverkare, en "chocolatier" och skickar sedan erbjudandet de anställda. Vi äter inte mycket choklad så jag köper nästan aldrig.
Jag har beställt åt svärmor ett år, sen beställde jag även till brevbäraren och sopgubbarna en gång. Jag kommer att berätta varför i en annan lucka! 😉

Jag bakade pepparkakor med mormor när jag var liten, morfar städade alltid källaren den dagen, han blev lite trött av allt stojande i köket.
En tradition som jag glömde att berätta om igår är att göra en "gubbe med snopp" (det heter så!) av den sista pepparkaksdegklumpen. Det gjorde mormor med sina kompisar när hon var ung och det gjorde även mormor och jag under hysteriskt fniss!
Den traditionen upphåller även jag när jag bakar! Jag har även spridit traditionen till kompisar som bakar pepparkakor här.
Det är ett måste!

När jag flyttade till Frankrike 1995 gjorde jag köttbullar och fixade prinskorvar till första julen. Mina engelska kompisar pratar fortfarande om "the Swedish meatballs" såhär 25 år senare!

Julgodis och pepparkaksbak började jag med först 10 år senare. Jag har kokat knäck och bakat pepparkakor och ett par gånger vågat mig på lussekatter.

Knäcken och pepparkakorna blev bra, tyckte jag, men när jag bjöd mormor på en pepparkaka som jag hade tagit med på flyget hem tyckte hon att jag hade använt för mycket mjöl! 😄

Lussebullarna blev livsfarliga vapen som kunde användas i närstrid för att drämma i huvudet p
å fienden! 😖 STENHÅRDA!

Förra året orkade jag inte baka men i år ska det bli av!  
Jag ska försöka mig på lussebullar igen, skam den som ger sig!

Marsipan blir det inte och knäck vete sjutton om jag vill ge mig i slag med. Det räcker nog med pepparkakor och lussekatterna.

Bakar ni också eller blir det köpekakor/bullar? Ischokladen? Knäcken?
Dagens bild är ju självklar, från smet till deg till kakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar