torsdag, december 10, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 10

Idag blir det julsagor, men vid eftertanke blir det en riktig kortis!

När jag tänkte till så kom jag inte på en enda julsaga...
Sen dök det upp En julsaga av Charles Dickens och där tog det stopp igen!

I skolan har jag för mig att fröken läste en saga eller en del av en saga när vi tände våra adventsljus på morgonen i skolan. Men jag kommer inte ihåg vad det var.

Jag köpte för ett par år sedan en bok som heter Skorstensjul av Mårten Sandén.
En bok för barn men som jag tycker är magisk. 24 kapitel, som en adventskalender i bokform med underbara illustrationer av Lisa Bodén.

Den handlar om tre barn, Stella, Mago och Issa, som har rymt från ett barnhem för att leta efter Magos pappa.

Det är de enda två sagorna jag kan komma på... Nu får ni faktiskt hjälpa till lite!
Fyll på med julsagor här så att jag slipper att läsa Dickens år ut och år in!!

Dagens lucka illustreras briljant (inte min förtjänst) med en teckning av Lisa Bodén från just Skorstensjul!

4 kommentarer:

  1. Nej jag vet faktiskt inte. Vi har läst barnens bibel, och sett Trolltider. Sedan lite Astrid Lindgren klipp. Men just julsaga i bokform... Vi har ett par stycken barnböcker, men inget som för mig känns som en klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kan få tag i Skorstensjul så är den väldigt fin och rolig att ha som tradition tror jag.
      Det finns säkert andra men i och med att vi inte har barn så håller jag inte koll på julsagor för barn.

      Radera
  2. Selma Lagerlöf har skrivit en omgång vackra julberättelser. Den vackraste är "Legenden om julrosorna." "Gudsfreden" också. Sen har ju H.C.Andersen en liten sorglig julberättelse som heter Granen som skär i hjärtat. Och den lilla flickan med svavelstickorna men den är nästan FÖR sorglig. Sen finns det ett par av Astrid Lingren - Godnatt, Herr Luffare t.ex. och Kajsa Kavat. Nånting levande åt Lame-Kal fast de är kanske lite mer berättelser än sagor. Hursomhelst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickan med svavelstickorna är ju alldeles förfärligt sorglig! Jag får gräva fram Selma, jag har inte läst någon av hennes julberättelser!

      Radera