lördag, december 12, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 12

För att inte jultemat ska sina helt börjar jag att ta lite udda ämnen, som julrim! Det är just julrim som gömmer sig bakom dagens lucka!

I Frankrike rimmar man inte vad jag vet, inte i Matthias familj iallafall.

När jag var yngre så rimmade jag på nästan allt, inte alltid så lyckat med roligt.

Jag fick till ett jäkligt bra rim till mormor som fick trosor i julklapp ett år. Det var naturligtvis något med rôven på Boråsiska!

Pappa skulle få en Ungersk salami ett år och då skickade vi in en förfrågan till Radio Sjuhärads rimstuga. Jag kommer inte ihåg vad det blev men det var ett roligt rim. Korv är ganska tacksamt att rimma på! 

Jag har hittat ett par bra rim om man nu skulle få för sig att ge bort ett par kalsonger i julklapp:

Vad sägs om "Ger min egen hjälte en klapp under hans bälte" eller kanske "Om du dessa drar uppöver benen döljer du så småningom kulorna i grenen" eller "Ärad vare Gud i höjden, får den inte plats så böj den!".

Och så ett sista, "Här får du något för intima stunder, när snön faller ner och stjärnorna blinkar, den kramar dig ömt men bestämt di där under, och rymmer både korv och skinka".

Ger man bort champagne kan man prova denna: "Detta är allt bättre än vatten, öppna gärna på nyårsnatten!"

Eller Cognac kanske: "Uti Frankrikes land kom man på hur man skruva, 40 procent ur en stackars druva. Nu min älskling lägger jag framför dina fötter. En dryck med inslag av apelsin, fat och nötter."

Ett väldigt fiffigt rim, "Råttor är dess älsklingsrätt, mata så att den blir mätt", till en dammsugare!

Ett rim som man kan använda om man ger bort en surfplatta: "Apple, papple pirum parum, ut i cyberrymden farum. Peka här, peka där – värsta grymma grejen detta är".

Brukar ni rimma? Behöver någon ett rim här? Vad är favorit rimmet?

Idag blir det en bild från Ramnasjön för tre år sedan då vi hade snö när jag var på besök i Borås. Inte mycket till rim i den bilden men man kan inte vara på topp alla dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar