torsdag, december 03, 2020

Krokofantens Adventskalender Lucka 3

Så, då har vi avhandlat både snö och dekorationer... Än så länge finns det ämnen att avhandla men håller det i 24 dagar?
Det återstår att se...

Vi människor är ju vanedjur och när det kommer till högtider är vi väl som mest traditionsbundna. Jag tror att jul är en av de högtider med flest traditioner.

Dekorationer, mat, sysselsättning, ...
I många år åkte jag hem till Sverige för att fira jul, men de senaste 7 åren har jag firat i Frankrike.

Jag firade advent, lucia, pysslade julpyssel, skrev julkort och hade uppesittarkväll i Sverige.
I Frankrike firas inte advent på samma sätt som i Sverige, lucia firas på svenska kyrkan och pyssel har börjat nu på senare tid med zero waste rörelsen.

Vi har skapat egna traditioner, inte så många men ett par tre stycken.
Lucia firar vi inte om vi inte åker in till Paris, jag älskar lucia men Matthias tycker att det är lite tradigt. Han har ju inga minnen att förhålla sig till, sångerna går ju absolut inte att förstå och ja, det är väl mest för varmkorv och glögg som han följer med!

Vi har morfars lilla elektriska adventsljusstake uppe och vi har en adventsljusstake med riktiga ljus som tänds varje söndag.

Vi har en uppesittarkväll, det blir ju lite annorlunda eftersom julen firas den 25:e och inte den 24:e som i Sverige. Men vi kör en svensk uppesittarkväll med en traditionell rätt i detta hushållet: smörgåstårta!

Jag gör inte svensk julmat för jag äter den inte och Matthias har än en gång inga minnen eller traditioner att förhålla sig till så smörgåstårta it is!

Efter maten brukar vi ta Lenny ut på en promenad till Bessancourt. I bostadsområdet jämte brandstationen pyntar man som om det inte fanns en morgondag!
Hela trädgårdarna är fulla med ljusslingor och blinkande figurer och glitter!
Jag gillar att gå dit för att se överdådet och få en rejäl dos julmys!

Det är en liten nätt promenad på 5km fram och tillbaka så väl hemma kan det bli en mugg glögg eller annan efterrätt.

På julaftonsmorgon blir det en promenad i skogen om vi hinner. Oftast är vi hembjudna till Matthias föräldrar men det händer att de också kommer till oss. Som förra året t.ex.

Vi får se hur det blir i år!

Vad har ni för spännande traditioner? Nya? Gamla?

Dagens lucka gömmer en bild på ett av husen som dekorerar mest i hela området i Bessancourt! Min favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar