måndag, juni 19, 2017

Lugnt & skönt under korkeken

Joråsåatte... 31°C enligt fransk väderlekstjänst, 37°C enligt min granne. Imorgon ska det bli 34°C... Det luktar lite déjà vu, augusti 2003 om detta. Tack och lov bor jag nära en skog nu så nätterna blir lite svalare, men ändå!

Vi gjorde som ni förstår inget särskilt upphetsande idag. Vi gick och handlade grönsaker och ost. Jag trodde att vi skulle köpa ihjäl oss på ost men när vi väl kom hem visade det sig att det inte var sådär hemskt mycket ändå.
Goda krämiga saker med nybakat bröd och en sallad på ruccola, som jag hittade i trädgården när jag rensade ogräs häromdagen, färska fikon, tomater och rostad paprika.

Vi blev oförskämt mätta! Det går ju tyvärr inte att göra så mycket när det är så här varmt men Matthias fixade lite i trädgården och medan de andra två sov lite middag gjorde jag en citron och marängpaj. Det visade sig att det är både Matthias och Joannes favorit paj.
Jag hann inte få på marängen ikväll, pajen måste svalna innan marängen kan läggas på för att få det bästa resultat och lycka till med att få en paj att svalna i 37°C...

Vid 19:00 åkte vi och hämtade maten som jag beställde och sen var det dags för dusch och middag.
En lätt middag på sallad och... ost...
Jag kommer att se ut som en ost om detta fortgår. Tur att vi rör på oss mycket.
Vi smakade också på min flädersaft! Jättegod tyckte Joanne och jag. Matthias tyckte den luktade duschkräm den apan, men han ändrade sig sen och sa att den var god.
Vi skulle ha kokat röd vinbärssaft men det fanns inga flaskor kvar på Gamm Vert så vi får vänta tills på onsdag om vi inte hittar några imorgon.

Vi måste tyvärr åka till bilhallen och banken imorgon för att fixa betalningen så vi får se lite vad det blir sen.
Hinner vi blir det Château de Pierrefonds, ett slott som har använts vi filminspelningar som Visitörerna och Jeanne d'Arc.
Det ligger ungefär 10 mil härifrån.
Jag skulle gärna hinna med både Pierrefonds och Monets trädgårdar i Giverny men måste vi välja blir det nog Giverny.

Vi får se lite hur det blir med banken imorgon.
Ikväll är jag konstigt nog inte trött trots värmen, känns skönt!

Dagens bild är på alla citroner som offrades till Citron och marängpaj guden i eftermiddags. Inte så inspirerande kanske, men vad gör man i 37°C värme?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar