fredag, oktober 02, 2020

Färg

Vi har ett virtuellt möte på 15 minuter (som oftast blir längre) varje morgon med kollegorna i mitt team. Jag har för övrigt letat efter en bra översättning på team men hittar inget bra ord på svenska. Arbetslag låter konstigt och avdelning är för stort, vi är bara 7.

Hursomhelst, igår när vi hade vår 15 minuters virtuella kaffepaus då vi pratar om allt UTOM jobbet, så snackade vi filosofi (vi har en grektysk kollega) och färg. Alexandros är färgblind och kan inte se skillnad på några färger i den blå/gröna färgskalan. "Men ser du svart och vitt" frågade Grégoire. "Självklart," sa Alex, "men svart och vitt är ju inga färger" fortsatte Alex.  
"Näe," sa jag, "vitt är ju alla färger och svart avsaknaden av färg" fortsatte jag.

"Ha!" utropade Caroline, "då har ni inte sett Pierre Soulages verk!".
Och det hade ingen...
Jag var naturligtvis tvungen att söka lite, nyfiken som jag är och wow, vilken skatt jag upptäckte!

Soulages har ägnat hela sitt liv åt färg och då svart som färg och icke-färg.
Jag är väldigt förtjust i den här typen av konst där ljuset är en del av verket så jag blev väldigt intresserad, dels av personen Pierre Soulages och dels av hans verk.

Har man vägarna förbi Rodez i Aveyron, ca 175 km nordväst om Montpellier, finns ett museum tillägnat Soulages.

Min snabba hyllning till färgen svart och Pierre blir dagens bild. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar