onsdag, oktober 14, 2020

Luften gick ur

Konstigt det där med energi egentligen. Jag känner mig både pigg och orkeslös på samma gång! C'est normal Docteur?

Idag pratade president Macron till det franska folket, det blev ett utegångsförbud mellan 21:00 och 06:00 i flera stora franska städer, Ile-de-France (dit vi hör) inkluderat.

Ska jag vara ärlig så trodde jag att det skulle bli mer strikt men istället för att förbjuda vädjade presidenten att varje medborgare skulle ta sitt ansvar och följa de regler och rekommendationer som tidigare har getts.

Utegångsförbudet gäller i en månad med regeringen ska försöka att få det förlängt t.o.m. den 1:a december.

Man talade om jobb hemifrån, två - tre dagar i veckan för att minska belastningen på kollektivtrafiken, jag kör redan på minst 4 dagar så det kommer väl att fortsätta antar jag.

Vi var hembjudna till vänner den 14:e november för att äta tartiflette men det gick i stöpet eftersom vi måste vara hemma innan 21:00 och inte träffas fler än 6 personer.

Jag har mest lust att sitta i soffan och dricka te och sticka eller virka. Kanske läsa en bok...
Klappa på Lenny som har letat hela dagen efter sin älskade Papy.

Jaha gott folk, det var den dagen det... Nu blir det sängen tror jag, jag blev lite trött av allt det där pratet om utegångsförbud och virusspridning... Jag håller med även om jag inte tycker att det är särskilt roligt.

Jag känner mig som det där fönstret nedan, trasigt, men helt samtidigt...

4 kommentarer:

  1. Ja kändes väl ganska rimligt som åtgärd. Jag tror absolut att det saktar in smittspridningen och med hjälp av höstlovet dessutom men jag tror tyvärr inte att det räcker. Jag tror inte att IVA-platserna kommer räcka till men det blir väl en senare fråga. Jag tyckte att macron var ovanligt bra. Han är alltid väldigt långrandig att lyssna på men väldigt påläst.

    SvaraRadera
  2. Jag hade väntat mig hårdare tag än ett utegångsförbud även om det kommer att begränsa utelivet ganska rejält men vi kan ju inte stänga ner samhället igen. Jag läste tyvärr vad ett par kollegor hade skrivit på Facebook tidigare idag. Att nu på höstlovet ska alla parisare iväg till Normandie, Bretagne, eller andra regioner där inte utegångsförbudet gäller... Vad gäller IVA plasterna har du nog tyvärr rätt, det ser mörkt ut men förhoppningsvis kommer utegångsförbudet hjälpa att bromsa smittspridningen.
    Jag tycker också att Macron talade klartext, gav enkla direktiv och var på det hela ganska avslappnad med tanke på situationen.

    SvaraRadera
  3. Mmm. Jag har ingen direkt uppfattning om hur mycket folk som rest iväg. Barnfamiljer skickar ju gärna iväg barnen till morfar eller farmor... Kändes som att flera stannat i Paris eftersom barnet var bjudet till födelsedagskalas och nästan alla (5 gäster av 6 inbjudna) kunde komma. Och det vanligaste är väl att resa andra veckan. Vi hade ombokade biljetter till Malaga (sedan i somras) men valde att stanna hemma p g a pandemin. Men vi velade! Funderade om vi borde resa till Sverige istället, men känns inte riktigt bra att träffa äldre. Inte helt enkelt? Man blir ju trött av att ta ansvar. Vi har tagit relativt mycket ansvar tycker vi. Men det ser ju inte bra ut just nu. Jag vet inte om jag är för präktig och borde njuta av att se mer av Paris utan turister eller om jag ska fortsätta med enbart ensliga skogspromenader...

    SvaraRadera
  4. De flesta som jag känner stannar hemma även på höstlovet. Jag hade tänkt att åka till Sverige i november för mamma fyller år men det känns inget bra. Ska vi då behöva vara försiktiga och inte kunna hälsa på vem som helst i släkten? De flesta är ju över 65. Skulle det vara så att jag sedan smittade ner min familj skulle det ju vara hemskt!
    Jag kan inte slappna av och njuta av Paris som det är nu. Jag föredrar att stanna hemma i förorten och gå ut i skogen...

    SvaraRadera