torsdag, oktober 01, 2020

World Vegetarian Day

Den första oktober är "World Vegetarian Day" och firas sedan 1977 - 78.
Oktober månad är också "Vegetarian Awareness Month" där vegetarisk och vegansk kosthållning främjas.

år "firar" jag 8 år av vegetarisk kosthållning. Jag säger inte livsstil för det kan vara så annorlunda för olika människor.

Så hur har de här 8 åren varit för mig? Jättebra, tackar som frågar!
För mig betyder vegetarisk kosthållning att jag har slutat med kött, fisk och skaldjur. Jag äter och dricker fortfarande mat som innehåller mjölk / ost och ägg. Jag äter även honung.

Enligt vissa är detta inte att vara vegetarian, det gör mig inget, jag behöver inte vara något eller någon för att behålla min övertygelse om att en vegetarisk kosthållning är bäst för mig!

Jag är också övertygad om att vi alla skulle må bättre av att äta mer grönt. Man måste inte sluta med allt kött och fisk bara dra ner på sitt intag. Sen måste var och en få välja vad som passar bäst för dem.

Finns det inget jag saknar? Mja, jag vet inte om jag saknar smaken eller minnet av smaken, eller kanske minnet av måltiden och människorna jag associerar till maten. Min mormor och hennes fiskgratäng eller hennes köttsoppa, min pappa och de fyllda paprikorna eller gulaschen?

Jag har lite lustiga mardrömmar ibland. Jag drömmer att jag äter bacon och att jag älskar det. Sen mår jag dåligt och får väldigt dåligt samvete!

Matthias äter vegetariskt men älskar kött, charkuterier och fisk.
Det kan vara ett problem när vi ska leta efter en restaurang men oftast kan vi hitta en kompromiss. Oftast ger jag med mig för det är fortfarande svårt att hitta restauranger med vegetariska alternativ.

Jul och nyår med speciella menyer är ett otyg. Jag betalar inte 300€ för att äta potatis och gröna bönor (jag betalar i regel inte 300€ överhuvudtaget för en måltid, oavsett...) och det är i stort sett omöjligt att kunna få ett vegetariskt alternativ även om man bokar bord långt i förväg.

Idag finns det så många alternativ om man inte vill laga vegetarisk mat från grunden. Det finns kokböcker, recept på nätet och en massa fin inspiration.

Ska ni försöka äta lite mer grönt i oktober och kanske även efter?
I oktober firas ju även Halloween och jag har en favoritbild från Internet; Vegan witches! 😉

2 kommentarer:

  1. Ja, mer grönt för folket! Vi har tur här i Kalifornien eftersom grönsakerna och frukten finns och är färska året om. Själv äter jag ju som bekant fisk och skaldjur - älskar fisk - men däremot inte kött. Det är väl en slags kompromiss både med min egen smak och med min man. Det blir normalt tre dagar fisk och fyra vegetariskt härhemma. Han äter kyckling en eller ett par dagar i veckan.
    Goda vegetariska restaurangalternativ är det också gott om här förstås fast just nu äter vi inte ute alls. Blir ofta Thai eller indiskt/nepalesiskt - där är det ju inga som helst problem att välja vegetariskt. Eller en neapolitansk pizza, typ Margherita. Överhuvudtaget tycker jag det kan vara rätt irriterande med såna där trerättersmenyer, vare sig det är på nyår eller Valentine´s. Det är ju sällan man gillar alla tre alternativen liksom... Undrar vad vi hittar på i år. Det blir väl inte alls som vanligt med nyår heller :/.
    Tipsa gärna om din vegetariska vardagsmat om andan faller på! Jag tycker man kör in sig på en rutin som är lite svår att bryta och då är det kul att höra vad andra gör med vardagsmaten som är hyfsat fort och lätt och smakar gott. Bonus om det ingår grönsaker man inte äter varje dag :).

    SvaraRadera
  2. Det låter underbart med Thai och andra asiatiska utbud. Här är det tyvärr nästan alltid traditionell mat och väldigt lite vegetariskt. Som tur är finns indiska restauranger och där kan jag välja och vraka! Matthias som nästan bara åt kyckling har nu fått upp ögonen för Baingan Bharta, min absoluta favorit tillsammans med Palak Paneer.
    Jag har en del äss i ärmen vad gäller vegetariskt, kanske får hitta på en veckomeny under oktober? Det vore nog bra både för mig och andra!
    Nu finns det ju en hel del pumpor här och det är smaskens! Pappas ungerska soppor är också bra vardagsmat.

    SvaraRadera