tisdag, oktober 13, 2020

Den där Corona

Det ser mörkt ut för Frankrike angående Corona virusets framfart!
President Macron ska hålla tal till nationen imorgon och kommer säkert att tillkännage ytterligare restriktioner för att bromsa antalet smittade och allvarligt sjuka.

96 döda de senaste dygnet, 1539 personer i intensivvård och 8505 nya fall av smittade människor. Vad som däremot nödvändigtvis inte nämns är att laboratorierna där testen görs är stängda under helgen så 8505 nya fall är egentligen inte representativt... I lördags tillkännagavs 27000 nya fall från fredagen.
Ni ser ju, det cirkulerar så många siffror att man blir alldeles snurrig!

Igår sa premiärministern Jean Castex att det är inte uteslutet med lokala lockdowns. Man har även talat om att införa utegångsförbud i Paris.
Toulouse och Montpellier har idag lagts till listan av städer som är i maximum varningzon vilket betyder att intensivvårdsplatser är upptagna till 30%. Barer stängs, gym och restauranger kan ta emot mindre besökare. På denna föga trevliga lista finns redan Lyon, Grenoble, Saint-Etienne, Lille, Paris och Aix-Marseille.

I Taverny blev beslutet om ansiktsmasktvång utomhus förlängt till den 12:e november.

Min chef var på semester i två veckor, han kom tillbaka igår. Hans son fick COVID-19 så han satt i karantän i 7 dagar.

Sonen som är 18 år, blev ganska sjuk med feber och utslag över hela kroppen, tappade lukt och smaksinnet. Nu mår han mycket bättre igen!
Vad som är ganska underligt är att varken min chef, hans bror eller deras mamma blev sjuka. De gjorde alla snabbtestet eftersom de hade en familjemedlem som testats positivt men alla test kom tillbaka negativa.

Det känns lite hopplöst igen även om jag inte hade några höga förhoppningar om att situationen skulle förbättras snabbt.

Snart är det väl lika bra att plocka fram gasmasken...

2 kommentarer:

  1. Jobbigt! Det är ju speciellt svårt att det bara fortsätter och fortsätter. Och att vi fortfarande nästan inte har några andra medicinska lösningar förutom att bära mask och tvätta händerna... Här har det ju aldrig riktigt öppnat upp igen. Jag har levt på ungefär samma sätt sen i mars - inga frisörbesök, nästan inget umgänge med vänner och bekanta utom utomhus ibland, inga resor, inga restauranger eller barer. Vi går till mataffären, till stranden. Träffar kompisar i någon park eller deras trädgårdar. Jobbar via zoom. Jag har inte tyckt det varit så jobbigt men på sistone har jag kommit på mig med att längta ut lite mer. Men det verkar som om det kommer fortsätta såhär ett tag till :/. Och sen är det ju annat att stressa över också - t.ex. valet och värmen (fortfarande 35-40 grader varmt) och bränderna...
    Jaja, vi ser tiden an. Inget varar för evigt. Ta vara på er!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, i början tyckte jag att det var ganska bra, jag fick lugn och ro att rå om mig själv och ta igen mig efter utmattningen, men nu vill jag gärna kunna åka och hälsa på mamma som fyller 75 år i november. Men det blir för riskfyllt, jag kommer att stressa och då stressar hon också.
    Nu börjar jag att bli lite rastlös även om jag absolut inte har något att klaga på. Men det kommer att ordna sig på ett eller annat sätt och vi tar hand om oss och våra familjer! Ta hand om er och jag hoppas att resten av veckan blir fin!

    SvaraRadera