onsdag, oktober 21, 2020

Tillmötesgående

Tillmötesgående, ett litet lamt uttryck för att beskriva någon som är medgörlig, välvillig och konciliant. Jag föredrar engelskans uttryck "eager to please", som är i min mening, lite starkare.

Jag fick ett meddelande av en kvinna som hade sett min annons om kefirgryn i ekobutiken.
Hon skrev ett mail som jag svarade på i söndags. Jag skrev att jag oftast är tillgänglig veckodagar efter 17:30 så vi kunde träffas en dag när det passade, någonstans i Taverny.

Jag fick ett nytt meddelande idag med frågan om vi skulle kunna träffas ikväll klockan 17:45 vid en skola.
Idag är enda dagen den här veckan som jag har möten till klockan 18:30.

Först tänkte jag, men om jag skyndar mig efter mitt 17:00 möte så hinner jag dit, men eftersom det tar 15 minuter att gå så hinner jag inte hem innan 18:00 mötet...
Och sen stannade jag upp, alltså, kom igen! Varför måste jag vara så "eager to please" hela tiden. Detta är bara ett exempel bland många andra.
Jag har mycket svårt för att säga nej, i vissa fall. Särskilt när jag vet att det inte "kostar" mig något i form av ansträngning eller tid.

Göra en omväg för att lämna något eller köpa något till en vän, hjälpa kollegor osv. Helt normalt och som sig bör men Moder Teresa till alla okända människor man möter, tär.

Jag pratar inte om att hålla upp en dörr eller ställa sig upp för en människa som behöver sätta sig, näe, jag talar om mer... Att försöka rädda mänskligheten och göra världen till en mer kärleksfull och vänligare plats en liten handling i taget.

DET KAN VARA SKIT JOBBIGT!

Särskilt om man får dåligt samvete av att inte göra det.

Hur gick det men kvinnan som ville ha kefirgryn då? Jo, jag svarade henne som det var, att jag hade ett möte till sent och att jag inte var säker på att hinna, så jag föreslog imorgon istället: Samma tid, samma plats.
Hon svarade att det går jättebra! Så enkelt var det!

Dagens bild är tagen på Pont Neuf, Paris äldsta bro, på Rive Droite 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar