måndag, oktober 26, 2020

Myset

Börjar det nu? Nedräkningen till jul? Höstmyset? Svenska folket måste väl ändå vara världsmästare i mys?

Engelsmännen är duktiga men det börjar senare där, i mitten / slutet av november efter Guy Fawkes Night som firas den 5:e.
Jag vet inte hur det går till i "våra" grannländer i Skandinavien, vet ni?

I Sverige börjar man prata om hösten och myset i slutet på augusti! Då är ju inte ens industrisemestern (säger man så numera?) över i Frankrike ännu och barnen har inte börjat skolan!

Jag älskar att mysa, fransmän är inte så bra på det, inte det exemplaret jag bor med iallafall (men han har andra goda egenskaper) så jag får fixa myset själv.

Den här hösten blir lite speciell eftersom det renoveras så kan det inte riktigt mysas som sig bör. Ingen brasa, inga ljus, inget pynt till Halloween, bara damm och nakna väggar, men den som väntar på något gott!!

Jag tänker på hur det var i december när man var barn, hur traditionsbundet det var och hur jag älskade det!

Jag vet att i skolan hade vi 4 stora ljus som var klippta i papper och uppklistrade på fönstren. Varje vecka klistrade vaktmästaren dit en låga för att "tända" ett ljus efter advent.

Det var en speciell tid då det lästes en julsaga på morgonen då vi satt vid våra bänkar. Jag har för mig att vi fick tända ett ljus var, eller kanske var det fröken Agneta eller vår klassföreståndare Johnny som hade en adventsljusstake på katedern?
Vi bakade pepparkakor, stöpte ljus, pysslade julpynt, gjorde julkort, hade luciatåg, julpjäs,...

Jag minns att jag även "tvingade" hem mormor och morfar till vårt hus för adventsmys / pyssel. Morfar tror jag inte pysslade särskilt mycket. Jag ville nog bara mest ha alla samlade medan jag pysslade, sådär som man gjorde i Astrid Lindgrens sagor. Alla runt bordet som förberedde julen.

När jag frågar mina franska kollegor eller vänner om de hade några traditioner vid jul så ser de ut som fågelholkar. Bara min tysk-grekiske kollega har möjligtvis gjort en del av de aktiviteter som vi fick möjligheten att göra i skolan i Sverige.

Jag tror Frankrike skulle må bra av mer mys!

Jag har letat efter en bild som skulle kunna representera mys men jag hittar ingen så det får bli ett höstligt löv istället...

1 kommentar:

  1. Danskarna är ju duktiga på myset - som de kallar för hygge - så till den milda grad att de blivit världsberömda för det!

    Jag minns också de traditionsbundna högtidsstunderna som mest började i december - när man fick ta fram adventsstakarna, sätta upp julstjärnan, första advent (jag sjöng ju i kyrkokör gubevars och fick sjunga på adventsgudstjänsten), osv.

    I USA är det färre decembertraditioner men fint på så vis att vi har flera riktigt mysiga hösthögtider, både Halloween som jag gillar skarpt och Thanksgiving. Myset är inte riktigt samma som svenskarnas lågmälda med ljus och filtar och sånt. Ändå fint! Men jag tycker det är svårt att få till mys i det här klimatet måste jag säga. Ska iallafall försöka med lite ljusslingor och en eller annan amaryllis (som för övrigt är en trädgårdsblomma med flera årliga blomningar här).

    SvaraRadera