tisdag, oktober 06, 2020

Gröna veckan - tisdag

Idag blir det en av mina favoriträtter till middag; linsgryta asia, ett recept från Viktväktarna som jag hittade på köket.se.

Jag hade inget äpple när jag gjorde grytan första gången utan jag använde ett sandpäron (på franska säger man nashipäron). Det blev så gott att jag hellre använder ett nashi än ett äpple men ur en hållbarhetssynpunkt så skall väl helst inhemska äpplen användas!

Jag har i en burk kokosmjölk vilket är närmare 4 dl än två men det är en smaksak! Bladspenaten är god i riset men inget måste!

För att göra denna goda gryta till 4 personer behöver du:

1 gul lök
2 klyfta vitlök
1 äpple
1 msk rapsolja
2 dl lätt kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
1,5 dl torkade röda linser
400 g krossade tomater
2 dl ris
3 cm färsk ingefära
1 limefrukt
1-2 tsk sambal oelek
salt
peppar

Eventuellt
200 g bladspenat (färsk eller fryst)

Skala och hacka gul lök och vitlök. Skär äpple i bitar.
Hetta upp olja i en kastrull, fräs lök och vitlök glansigt. Lägg i äppelbitarna och häll på kokosmjölk. Smula ner buljongtärning och låt koka i 5 minuter.

Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på krossade tomater och låt puttra ca 15 minuter eller tills linserna är mjuka.
Koka ris enligt anvisning på förpackningen.
Skala och riv ingefära, riv limeskal och tillsätt tillsammans med sambal i grytan. Smaka av med salt, peppar och limesaft.

Servera grytan med ris och bladspenat.

Bon appétit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar