fredag, oktober 16, 2020

Frihet i vardagen

Inne hos minimalisterna skrev man om vardagsfrihet och det tyckte jag var ett så spännande koncept!

Ofta nämns ju det där (ö)kända ekorrhjulet som de flesta av oss trampar / rusar runt i men om man tittar lite närmare på saken så tror jag att vi smyger in medvetet eller omedvetet lite vardagsfriheter här och där!

Jag har mycket vardagsfrihet när jag jobbar hemifrån. Jag har inga tågtider att passa, jag kan sova 2.5 timma längre och min arbetsplats är bättre ordnad med tre skärmar, stolshöjden förinställd, ingen som drar ut sladdar och slafsar runt.

Vi har inga fasta platser / skrivbord på min arbetsplats längre, jag sitter oftast på samma plats för jag kommer nästan alltid först men de dagar jag inte jobbar på kontoret sitter ju någon annan där som drar ut sladdar och byter plats på skärm och ställer in stolshöjden. Det händer naturligtvis inte hemma.

Min arbetsplats är redo på nolltid, jag behöver bara starta upp datorn efter helgen eller väcka den under veckodagarna. Inget som ska flyttas på eller installeras. Jag förlorar ingen tid med uppkoppling som inte fungerar eller trasiga sladdar.
Vi ville ha ett kontor, helst varsitt när vi letade hus och så blev det. Jag ska inte säga att vi har tur eftersom vi medvetet gjorde ett val.

Jag börjar i stort sett varje jobbvardag klockan 8:00 i lugn och ro med en kaffe och skummad mjölk, det är min lilla vardagssynd...
Jag tar oftast lunchrast vid 12-tiden när jag inte har några möten.
Är vädret fint så tar Lenny och jag en promenad, kanske i skogen. Andra dagar håller vi till i trädgården, kanske busar lite eller plockar tomater eller rensar ogräs.

När jag äter själv har jag nästan alltid en bok framför mig för att hålla mig sällskap.

Jag är ganska fri när det gäller tider över lag så länge mina arbetsuppgifter är gjorda. Jag har ett möte med min chef varannan vecka då vi pratar igenom vad som ska göras och vad han vill ge mig som nya arbetsuppgifter. Jag tycker att det är bra att få uppföljning på uppgifterna eftersom vägen till slutstationen kan vara fulla av hinder.
Han litar på oss och hjälper till om vi behöver.

När jag har slutat min arbetsdag så går det snabbt att komma igång med kvällen eller helgen om jag jobbar hemifrån.
Jag har blivit mycket mer lyhörd nu efter utmattningen eftersom det är så lätt "att jobba undan lite inför imorgon/måndag/... och stanna framför datorn ad vitam aeternam.

Jobbar jag på kontoret tar det längre tid men jag har blivit väldigt duktig på att "stänga av" jobbet när jag slutar att jobba.
Då smyger jag in lite vardagsfrihet på tåget, jag läser en bok, tittar på folk, virkar...

Vad gör ni? Lyckas ni smyga in lite frihet i vardagen? Vad gör ni då?

För att få lite extra "hygge" som har blivit så hajpat i Frankrike, så får ni ta del av en liten brasa som nu tyvärr är ett minne blott, tills vedkaminen gör sitt intåg i våra liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar