måndag, oktober 19, 2020

Surgubben Lenny

Han må vara en sur gammal gubbe som kräver att vi ska lyda hans minsta vink och önskan men han är också en hund som har mycket humor och som livet skulle vara väldigt tråkigt utan! En familjemedlem som tar plats och som är vårt allt!

På tal om allt, Lenny äter allt, kattmat, hundmat, tomater, gurka, gips, frigolit, ... You name it! Det enda han vägrar är sallad och blåbär. Jämfört med gips så är ju blåbär skit, inte sant?

För att han inte ska äta upp vår nya isolering (näe, jag skojar bara...) och för att han ska må så bra som möjligt så köper vi fin-torrpluttar. Inga snabbköps pluttar utan bra ekologisk hundmat utan tillsatser och annat skräp.

Vi var hemma hos kompisar för ett par månader sedan och då fick Lenny smaka på deras hunds torrpluttar. Vi skulle egentligen inte äta middag med dem men det blev så till slut. Lenny tyckte JÄTTEmycket om Blacks pluttar och de visade oss var de köper maten. Black är en ännu äldre surgubbe, men som är vid mycket god vigör och far runt som ett torrt skinn!
Lennys nuvarande pluttar håller på att ta slut så jag beställde hem 15kg lyxpluttar idag. Anka och potatis (frukt och andra grönsaker ingår också) med 10% fett.

Jag såg att de även sålde tillskott för hundar. Det är gjort på Yucca och det ska tydligen vara antiinflammatoriskt, den hjälper att rensa lever och njurar och stärker leder. Det som jag är mest orolig för att Lenny ska lida av senare i livet är höftdysplasi eller problem med lederna. Han skakar ibland i bakbenen och jag såg att han även skakade lite i vänster framben idag. 😔
Är det någon som har en hund av modell äldre som redan har provat att ge tillskott? Jag vill ju inte ge honom tillskott om han inte behöver.

Jag beställde bara lyxpluttarna för att se om allt går som det ska med leveransen. Jag kanske får fråga veterinären om råd nästa gång det är dags för vaccin angående tillskott.

Bilden är från när vi var i Savoie 2018 och vi var ute på tur! Ni ser ju hur stackar'n lider!

2 kommentarer:

  1. Hej! Här har vi en som vägrar lyxmaten men däremot äter alla pappersservetter han kan komma över med god aptit...vägrar smaksatt yoghurt eller kefir men äter den osockrade.

    Våra hundar har fått fiskleverolja när de blev äldre - både för hudens skull och ledernas. Vi har även gett glukosamin till den äldre (som inte finns kvar längre) mot artros och höftledsdysplasi. Men det var på rekommendation av veterinären.

    Jag vet folk som ger gurkmeja mot inflammation i lederna och en del som bytt ut fiskoljan mot kokosolja (men våra både föredrog och verkade må bättre av fiskoljan).

    SvaraRadera
  2. Pappersservetter... Vilka idéer!
    Jag ska kolla upp fiskoljan, tydligen ska det vara bra med olja från fiskar i kalla hav och som utvinns från fiskköttet. Kan hjälpa mot hjärnans åldrande, däremot står det inget om att man blir lite mindre sur eller krävande... Ha ha!
    Får titta på gurkmejan också, kanske blir det lite hemlagad mat med gurkmeja till helgen? Vem vet?

    SvaraRadera