torsdag, oktober 08, 2020

Gröna veckan - torsdag

På torsdagen blir det inte eller väldigt sällan ärtsoppa hos oss men väl en soppa; Broccolisoppa med cheddar! I receptet står det stilton men vem fasiken hittar stilton och vem fasiken vill lägga fin-ost i soppa?

Inte jag iallafall, så det blir gammal (lagrad) hederlig cheddar!
Annars är det ett enkelt recept med få ingredienser.

Receptet kommer från samma bok som måndagens majssoppa, "Plats veggie du monde" av Stéphanie de Turckheim. Jag höftar som vanligt till det lite men basen ligger i receptet! 
Då kör vi, för 4 personer behöver du:

2 gula lökar
1 potatis
1 broccoli
1 L grönsaksbuljong
1.5 dl matlagningsgrädde
180 g cheddarost
Salt
Peppar
Gräslök
Olja

Skala och hacka löken, skala och skär potatisen i tunna skivor, dela broccolin i buketter.

Häll lite olja i en kastrull och stek löken i 5 minuter. Lägg till potatisskivorna, blanda och häll över grönsaksbuljongen.

Låt koka upp, sänk värmen och låt puttra i 10 minuter. Lägg till broccolin och låt puttra i ytterligare 10 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer.
Lägg till matlagningsgrädden och osten i bitar (jag brukar riva min cheddar), salta peppra. Rör försiktigt i soppan tills osten har smält.
Häll upp i skålar och sprinkla över gräslöken.

Bon appétit! För att illustrera dagens soppa skickar jag med en favorit bild som jag alltid skrattar åt. Lättroad? Jag? Jäpp, så in i helskotta!

1 kommentar: