torsdag, augusti 20, 2020

Magisk sås

Jag har hittat ett sånt jäkla bra recept på sås, eller dressing kanske det heter, till sallad och diverse gröna saker...

Det kom i en tidning som jag prenumererar på, Saveurs Green (fd. Slowly Veggie), man gillar frenglish i Frankrike... Ett mycket bra magasin som kommer ut 6 gånger om året vilket är alldeles lagom eftersom det är fullsmockat med recept som tar minst två månader att laga sig igenom.

En kvinnlig kock som heter Lila Djeddi delar med sig av sitt allra bästa recept! "Magic Sauce pour toutes les salades"
Jag gjorde en halv liter igår eftersom Matthias inte gillar dressing på sin sallad.

Till 1L behöver man följande ingredienser:
4 vitlöksklyftor (skalade och med borttagen grodd inuti) 
6,5 dl olivolja
2 dl äppelcider vinäger
2 dl mild shoyu (sås gjord på sojabönor och vete, inte glutenfri)
1 tsk salt (smaka sig fram för shoyu är ju ganska salt i sig)

Börja med att mixa vitlöken och olivoljan länge i mixer, tillsätt sedan äppelcider vinägern och shoyu såsen. Smaka till sist av med salt.

Man kan låta den vara som den är, det är bra sting i den från början, eller så kan man göra lite olika varianter.
En bit riven ingefära eller gurkmeja, jag antar att gurkmejan kan tillsättas som pulver också.
Lite honung och curry från Madras eller färsk estragon. Man kan också tillsätta jordnöt eller sesampuré om man gillar det.

Jag tog en bild på min flaska som jag hällde över såsen i, den är inte snygg såsen, det är den inte men jäklar vad smarrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar