söndag, augusti 23, 2020

Renoveringslördag

Igår hade jag träff med Aurélie som skulle få lite kefir gryn utanför Natural Optic där jag skulle lämna in mitt recept på glasögon.

I Frankrike måste man till ögonläkaren för att få ett recept utskrivet om man vill få tillbaka eller inte alls lägga ut en del eller alla kostnader för glasögonen.
Jag har en obligatorisk sjukförsäkring via mitt arbete som gör att jag får be om ett par glasögon vartannat år eller varje år om min syn förändras.

Jag bytte glas utan bågar förra året och nu gick bågarna (som är tre år gamla) sönder och kan inte lagas annat än på franskt vis (med lim alternativt tejp). Jag måste således byta både glas och bågar.
Vi får se vad min försäkring säger, jag måste ju byta ändå så det blir att bita i det sura äpplet.

Med det sagt tycker jag ändå att det är ganska fantastiskt att få hjälp till nästan allt inom sjukvård. Tänder, glasögon, osteopat, kiropraktor, sjukvårdsbesök, ...

Hur som helst, tillbaka till Aurélie. Hon är ett kefir proffs så jag behövde inte förklara någonting, däremot ville jag gärna veta mer om mjölkkefirgrynen.
Jag har 50g svulstiga gryn i mitt kylskåp (Matthias sa att ska det fortsätta såhär får vi nog köpa ett kylskåp enkom för alla mina gryn...) och jag måste inskaffa opastöriserad, microfiltrerad mjölk... Som tur var gav Aurélie mig ett tips om var det kunde hittas.

Efter kefirgrynsbyte och glasögon fix gick jag hem och bytte om till arbetskläder, vi skulle nämligen hjälpa en kompis (Roddans bror) att slipa en trappa. Jag hade turen att få hjälpa till att tömma ett skjul och få saker att byta plats.
Det tar TID att fixa, Matthieu, som Rods bror heter, är lika petig som jag så att ställa in saker i skjulet igen tog tid, men det är ju bättre att ställa in sakerna på "rätt" plats en gång för alla.

Blackie var med också men efter en dag i allt damm var det Whitey eller Grey...
Efter 6 timmars arbete avslutade vi dagen men en kall öl, den var vi verkligen värda!
Jag lyckades att få tag i en flaska med Suède på, den smakade extra gott!
Naturligtvis kände jag mig manad att föreviga detta ögonblick med en tjusig trätrall som bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar