söndag, augusti 02, 2020

Ännu en

Så läggs ännu en dag, en helg, en vecka till handlingarna!
Tiden rusar och det känns som om jag rör mig i slowmotion.

Huvudvärken försvann lagom till kvällen igår, det är jag tacksam över. Jag gick och skulle hämta mina nya begagnade sandaler men butiken var stängd så jag fick snopet gå hem igen, utan sandaler...

Idag har det varit en solig men relativt sval dag, 26°C är ju ingenting längre. Knappt så man svettas med jacka på sig, näe nu ljuger jag.
26°C är fortfarande varmt men så skönt i jämförelse med fredagens temperaturer.

Matthias sov i källaren igen fast den här gången var det nog mer av lättja än kyla. Rod och Blackie kom för att kyla av sig i källaren och där stannade de och drack öl, Matthias och Rod då...

Idag åkte vi i väg på ett urbex äventyr igen. Söder om Paris en domän i en liten by där två av tre byggnader är i så dåligt skick att man inte kan gå in utan att riskera livet. Taken rasar in och en skorsten är på vippen att slukas av ett stort hål.

Det finns så många historier om varje övergivet hus eller övergiven byggnad att man vet inte vad som är sant. Herrgården vi besökte idag byggdes på en plats där det redan hade byggts ett slott men detta ansågs primitivt och därför uppfördes en modernare byggnad.
Herrgården köptes 1928 av ett par av judisk härkomst som deporterades under andra världskriget. Därefter ockuperades byggnaden av den tyska organisationen Todt, sedan konfiskerat av amerikanerna och fransmännen.

Innan kommunen köpte domänen ägdes den av Gustave Leven (tidigare ägare av Eaux Perrier et Minérales de France). 

Naturligtvis är inte vi de första och inte heller de sista att besöka stället och det är alltid lika tråkigt att se hur vissa människor inte kan respektera en plats.

Jag hittade en del intressanta vinklar men med en 5 år gammal telefon är man lite begränsad.
Jag tänkte illustrera dagens inlägg med en sån där bild som "alla" tar, Eiffeltornet-bild.

Detta badkar har blivit fotograferat så många gånger att det säkert slagit en och annan kändis.
Håll till godo gott folk!


2 kommentarer:

  1. Badkaret är fantastiskt - och fåtöljen likaså! Jag visste inte att det hette urbex men jag gillar också ruiner och övergivna byggnader. Med en historia. Och spöken! Drömmen (fast lite riskabelt) är att besöka Chernobyl någongång. Amerikanska Södern har också många byar och småstäder som liksom bara fått stå - invånarna verkar bara ha gått en dag. Så är det ju inte i Sverige där man oftast nedmonterar och "städar" efter sig när man lämnar en byggnad. Likaså var vi en gång ute i "skärgården" utanför Hong Kong. Där fanns det också spökstäder - byar som hörde till Hakka-folket - att utforska.
    26 är helt klart mycket drägligare än temperaturer i över 30...
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Badkaret och fotöljen från våra senaste äventyr är som Eiffeltornet och Triumfbågen i jämförelse... :o)
      Jag gillar också spökhistorier även om jag har en tendens att bli lite mörkrädd när det är för saftiga historier. Att besöka Tjernobyl är Matthias stora dröm också, men som sagt det verkar lite riskabelt. Vi blev mycket imponerade av Johan Rencks Chernobyl serie på HBO, se den om du inte har det (fast det tror jag att du har!).
      Byggnaderna vi besöker är oftast K-märkta och ägda av kommuner eller privatpersoner som inte har ekonomisk möjlighet att renovera eller så går inte byggnaden att rädda och då får man helt sonika vänta tills den faller ihop. Industrilokalerna är i regel övergivna till följd av flytt av produktionen till mindre kostsamma länder och då få kommunen stå för uppstädningen som oftast är dyr och då låter man det stå med förhoppning om att en investerare kommer eller att man får mer pengar av staten för att rusta upp.
      Oj, oj, oj... När jag kommer att nämna amerikanska södern och Hakka-folket för Matthias kommer vi nog sitta på ett plan inom 2 dagar... Kanske inte i dagsläget men planering kommer att påbörjas! För närvarande blir det nog lite andra äventyr i Frankrike!

      Radera