onsdag, augusti 12, 2020

Snälla kompisar

Igår kom Nadia hem till oss en sväng. Hon hade precis kommit hem från sin semester som spenderade med sin familj i södra Frankrike.

Hennes föräldrar har en väldigt, väldigt stor tomt och odlar allt som vi andra dödliga bara drömmer om; melon, vindruvor, aprikoser, persikor, ... De har även höns och ankor.

Nadia tar alltid med sig godsaker hem från föräldrarna och igår var inget undantag. Vi fick en låda som innehöll ägg, tomater, vindruvor och en melon! Jag som älskar melon! De odlar Charentais som enligt en internet sida jag har läst melonernas Rolls Royce, det ni! Inte undra på att det är min favorit! 😉

Jag åt lunch med min kompis Suzie i Nya Zeeland idag. Hon satt i tröja och frös medan jag satt i bikini och svettades.
Hon har växt upp i Filippinerna och badar inte i vatten under 30°C 😂

Suzie berättade att 4 nya fall av Covid-19 upptäcktes igår och att 4 till upptäcktes idag. De har gått tillbaka till lockdown på nivå 3 för att hindra att smittan sprids ytterligare.
Hon berättade ocks
å att det är väldigt lång leveranstid på ansiktsmasker för närvarande. 15 - 20 dagar...

I Frankrike har det bestämts att ansiktsmask också måste bäras utomhus på vissa ställen sedan klockan 08:00 i måndags.
Ett hundratal gator och allmänna platser samt runt Seine.

Detta gäller även till viss del Val d'Oise där vi bor. P
å alla marknader ute som inne måste man numera bära ansiktsmask. I Enghien-les-Bains där jag var hos ögonläkaren i juli är det nu obligatoriskt att bära mask på gatan. Dessa bestämmelser gäller en månad till att börja med.
Vi f
år se vad som händer i september.

Dagens bild är på grönsakslådan vi fick av Nadia! Det blir sallad ikväll! 😋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar