fredag, augusti 21, 2020

Nu jäklar

Jag har fått två meddelanden till på Kefir sidan!
Tv
å personer som bor nära Taverny som vill ha lite gryn, plus damen i den ekologiska butiken, min kiropraktor och en kvinna som jag ska träffa i september! Hipp hipp!

Jag räknade ut att om jag sparar 90g för att kunna göra flera fermenteringar samtidigt så kan jag ändå ge bort gryn till 18 (!) personer. Jag har alltså gryn till 13 personer kvar! 😕

En av dem vill byta med lite mjölkkefirgryn, varför inte, kanske kan jag prova att göra syrat smör? Tydligen kan man syra kokosmjölk också... Låter konstigt och lite läskigt!

Den andra ville byta med vattenkefirgryn av en sort som jag inte har, men näe, jag har verkligen nog med mina egna.

Vattenkefirgrynen jag har heter héna och ska ha smärtstillande egenskaper. De smärtstillande egenskaperna beror på hur grynen har konserverats av tidigare ägare. Jag har inga smärtor som behöver stillas men jag vet att andra i gruppen på Facebook dricker kefir nästan enbart av denna anledning.

Jag lyckades att sälja in mina gryn hos grannen ikväll så jag ska ge henne 30g imorgon, jag har också träff med mjölkkefir personen imorgon klockan 10:00 innan jag ska till optikern.

Jag är ju rena rama langaren... 12 personer kvar att langa till! 😂

Dagens bild blir på min mynta från trädgården som jag använder till mycket i köket, kefir, örtte, mojitos, tabbouleh,...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar