söndag, augusti 30, 2020

Jag har börjat att virka

...igen.
Jag har alltid gillat handarbete (låter väldigt gammaldags!) men jag har så mycket igång i huvudet att det oftast bara blir stundtals för jag hoppar mellan aktiviteter eftersom det finns så mycket som jag gillar att göra! Läsa, sy, sticka, virka, trädgårdsarbete, laga mat, baka, löpträna, cykla, promenera i skogen, ...

Virkningen tog fart eftersom svärmor, som är en händig kvinna, hade börjat att virka tawashi disksvampar i ett garn från Tyskland som heter "Creative Bubble". Det är ett polyester garn som är gjort som glitter; med "piggar" på. Det är inte särskilt mjukt och trevligt att ta i så det lämpar sig mycket bra som disksvamp.

Jag hade sett dom här roliga svamparna för två år sedan ungefär och entusiastisk som jag är (sluta skratta mamma!) så ville jag göra mina egna. Sagt och gjort, jag köpte garnet som behövdes (tre färger till en vattenmelon skiva, jag köpte inte mer så det så, internt skämt mellan mor och dotter), instruktionerna och så skulle jag börja.
Semester lämpar ju sig till sånt här, man har inget speciellt att göra mer än att koppla av och virka...
Detta var 2018 och vi skulle ta en tur till Savoie i Rhône-Alpes till en liten by inte så långt från Val Thorens.

Det blev en jättefin vecka, vi vandrade en massa, vi besökte Albertville, Beaufort, Bourg-Saint-Maurice, ... Lenny gjorde för första gången ett dödsföraktande hopp rakt ut i ingenting (och klarade sig utan den minsta skråma och fick en massa korv och godsaker efteråt vilket ledde till upprepade försök till andra dödsföraktande hopp vid senare tillfällen). Vi körde längs med Tour de France etapperna som skulle börja veckan efter och jag virkade, men inte svampar utan disktrasor...

Det blev ett annat projekt som var minst lika roligt men vattenmelongarnet blev liggande tills jag såg svärmors disksvampar för en vecka sedan.
Jag började lite smått i fredags, jag var tvungen att dubbelkolla med YouTube hur man gör fast maska och smygmaska. Jag passade på att lära mig den magiska cirkeln av en fransk-kanadensisk virkerska. Mycket praktiskt. Idag är jag inne på mitt 9:e varv på vattenmelonen, det regnar så kanske blir den kvar om jag inte blir distraherad av matlagning, eller kanske en morotskaka, eller om jag skulle ta och göra sylt av all citron jag har fermenterat som ligger i frysen, eller om jag skulle läsa lite istället, kanske kolla på en film? Va? Va? Va?

Bilden under är bevis på att melonen har påbörjats!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar