söndag, augusti 09, 2020

Pool häng & pizza

Då sitter man här i värmen igen, det är praktiskt taget omöjligt att få ner värmen inomhus eftersom temperaturen knappt går ner under 25°C på natten. Temperaturen på bottenvåningen ligger strax över 28°C, på övervåningen törs jag inte ens tänka på i temperaturtermer...

Vi ligger alla tre mer eller mindre däckade efter en hel eftermiddag och kväll i våra vänners sällskap.

Efter att jag hade inhandlat provisioner åkte vi till Précy sur Oise en by 30 minuter och 30km norr om Taverny där våra kompisar bor sen ett par år.

Hela deras familj med föräldrar och barn och barnbarn bor i ett stort hus med 3 våningar. Trädgården är väldigt stor och huset hade en pool med ett tillhörande pool house när de köpte det.
Jag har för mig att huset var ockuperat av tyskarna under andra världskriget och att det har en intressant historia, som jag inte kommer ih
åg nu... 😒

Hur som helst så var vi de första gästerna och så fort vi kom innanför grindarna kom en av döttrarna och frågade om vi inte skulle bada med henne snart. Sagt och gjort, jag var INTE nödbedd. 10 minuter senare låg jag och flöt på en frite eller pool noodle som jänkarna säger, en sån där lång polystyren slang.

Det var så härligt att kunna kyla av sig efter dagar och nätter då inget hjälper mot denna helvetes värme. Vi låg i tills det var dags för lite dryck och de andra gästerna hade kommit och i sin tur också kylt av sig.

Pizza ugnen var uppvärmd till sina nästan 400°C och vi har tur som har en kompis som var pizzabagare på halvtid som student. Han fixade degen och vi andra fixade till olika mer eller mindre fantasifulla kreationer.
Barnen 
åt först, det hade legat så länge i poolen att det hade börjat att få simfötter, russin händer iallafall!

Sen åt vi! Vi fick hembakad kaka med hemgjord glass. De har höns så äggen var mycket "närvärpta". Jag hade med lite grönsaker som grannen hade gett mig.

Efter maten och när barnen hade gått in i huset så slängde sig alla vuxna utom 4 i poolen.
Det blev väldigt tyst efter att 6 ungar försvunnit för att spela spel och titta p
å film.

Vi hade allt sjå i världen för att hålla Blackie uppe ur vattnet. Hon älskar att simma och slänger sig i poolen så fort ingen tittar. Hon vet att hon inte får och att hon får skäll varje gång men det skiter hon i, hon njuter varje gång hon lyckas att smita i och simma ett par simtag. orsaken till att hon inte får vara i poolen är enkel, hon fäller så mycket päls att det stoppar igen reningsfiltret. Det har redan hänt så morfar i huset är redigt trött på att rensa och hundhår i poolen är inte sådär jätteroligt.

Lagom till kaffet började det att regna! Vi blev alldeles saliga! Det varade inte särskilt länge med tillräckligt för att kyla ner luften och blöta ner gräsmattan.

När vi kom hem till Taverny hade det inte regnat och luften var mycket varmare, för att inte tala om sovrummet! Gah! 😞

Det var verkligen en jättehärlig dag och kväll, det gjorde oss alla gott att ses igen. Naturligtvis är vi försiktiga och håller avstånd och är utomhus.

Idag sitter vi alla inomhus och frustar och personligen väntar jag på torsdag då det ska bli svalare väder.

Det kommer inte att bli så mycket gjort mer än iste och läsning. Vi ska åka och hälsa på svärföräldrarna men det är nog vad vi klarar av idag.

Dagens bild är från poolen och mina fötter igår... Ett minne blott, åtminstone för den här gången!


2 kommentarer:

  1. Låter som en finfin kväll! Ibland sneglar jag avundsjukt på grannarnas pooler :). Och pizza kan man ju inte gå fel med (i stort sett).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pizza är ju busenkelt att göra själv, är man lat (som vi är oftast) så kan man köpa färdig deg på rulle, annars kan man också göra degen och det är snabbt gjort!
      Jag har drömt om deras pool i veckor och ärligt talat, fortsätter det såhär, som det har gjort nu i ett par tre år, med veckor av 30 - 38°C värme så får vi nog tänka till. Vi börjar även fundera på värmepump med det är ju inte gratis direkt så lite i taget...Vi ska börja med isoleringen av bottenvåningen först. Sen får vi se vad det blir, säkert isolering av sovrummen och byte av takfönster... Bara roliga grejor! :o(

      Radera