torsdag, augusti 27, 2020

Byteshandel

I tisdagskväll gav jag min granne Marie 30g kefirgryn med recept. Hon blev riktigt uppspelt och såg fram emot att göra den första fermenteringen igår.
Hennes dotter blev också mycket intresserad och jag passade på att säga att jag har tillräckligt med gryn till henne också! 😊

Våra grannar Pierre och Marie har en väldigt stor trädgård som är Pierres stolthet. Där odlar de tomater, potatis, sallad, zucchini, morötter. Det finns hallon, jordgubbar, äpplen, päron, fikon, persikor, körsbär... De är generösa och vi får ofta lite grönsaker!

I utbyte mot grynen lämnade Marie över en spann med äpplen, päron och persikor! Vilken lyx!

Vad det gäller mina egna odlingar så är det lite mindre glädjefyllt...
Hallonbuskarna som brukar digna med frukt spretar torra och ledsna efter det varma vädret. Salladen kom aldrig upp, morötterna, betorna och purjolöken stretar på medan kålrötterna har gett upp helt.

Mina pumpor växer lite sen skrumpnar de och faller mot marken. Jag tror att de inte blir polliniserade eller så är myrj-vlarna där och snattar.
Jag har en butternut och en luffa och mer lär det nog inte bli i år men man får väl vara tacksam för det lilla.

Tomater och jordgubbar har jag skördat i eftermiddag! Jordgubbarna är små jäklar så de blir nog fermenterade med lite apelsin i kvällens kefir.

Jag kom ihåg att beställa grönsakskoren från getfarmen också, tänkte hitta ett smarrigt recept på aubergine tills på lördag. Det borde väl vara möjligt?! 😜

Bilden är på de fina päronen och persikorna jag fick av Marie i tisdags!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar