lördag, augusti 08, 2020

Periodare

Egentligen är väl jag en periodare när det kommer till det mesta, jag försöker att lägga grunden till en god vana och börjar, ganska smått nuförtiden eftersom jag känner mig själv ganska bra vid det här laget. Vi har ju bott ihop i över 46 år!

Men sen händer något, jag hoppar över en dag, två dagar och sen blir det ett längre uppehåll... Ibland slutar jag helt men oftast börjar jag om igen. En klassisk periodare alltså.

Just nu har jag kommit in i en intensiv läs period. Jag har alltid älskat böcker i alla former och även om jag de senaste åren börjat att köpa e-böcker så har jag ett lager av pocketböcker som heter duga.

Jag brukade läsa mycket på väg till och från jobbet, 3 timmars resväg per dag går fortare om man läser. Men då var jag bekväm och läste mest e-böcker. Mycket smidigare att ta med, särskilt om man är i slutet av boken och vet att på hemvägen blir det till att börja en ny bok.

Vi har ingen bokhylla i vardagsrummet som man kanske har i de flesta hem i Sverige (hej fördom!) utan jag har alla mina böcker, utom kokböckerna som jag använder, på mitt kontor i en stor bokhylla som är ÖVERFULL!

Jag lanserade projekt fria bokhyllan för två månader sedan och det har gått relativt bra. Två svenska pocket, en lånebok som svärmor ska få tillbaka och en engelsk bok i storpocket format. Igår kväll när jag funderade på vad som skulle komma härnäst, efter att jag läste ut "The Dead Heart" av Douglas Kennedy, en synnerligen udda bok, valde jag "Vänaste land" av Åke Edwardson. Jag gillar kommisarie Erik Winter!

Jag är löjligt förtjust i svenska deckare, allt åker med, på gott och ont!
Men det finns ett par favoriter; Roslund & Hellström. Tyvärr dog Börje Hellström 2017. Jag har inte läst uppföljaren till deras sista bok ännu och inte heller någon av Anders Roslunds andra böcker, men jag kan definitivt rekommendera "Edward Finnigans Upprättelse" som tog andan ur mig. Ett alltid så aktuellt ämne!

En annan svensk favorit är Mari Jungstedts serie om kriminalkommissarie Anders Knutas. Jag är fascinerad av Gotland! Jag har bara varit där en enda gång men jag vill så gärna tillbaka. Tills den dagen kommer slukar jag alla skönlitterära skildringar av Öjn.

Den franska boken jag läste som svärmor lånade mig tyckte jag var lite "cucul la praline", fjantig kanske man kan översätta det med.
Men sen började jag att bli lite fäst vid personerna i boken och tyckte den var ganska trevlig att läsa.

Författaren heter Gilles Legardinier och kommer från St Leu La Forêt, som ligger tre kilometer från Taverny så jag var ju nästan tvungen att läsa boken...

När det dessutom är över 30°C varmt varje dag så kan man ju inte göra så mycket annat än att dricka vatten eller annan kall dryck av valfritt slag och läsa.

Jag har två böcker som jag tycker extra mycket om och som jag nästan alltid rekommenderar. Böckerna heter Samarkand och Leo Afrikanen av Amin Maalouf. Har du möjlighet, läs dem på franska annars finns de i engelsk, spansk och till och med svensk översättning.
Jag vet inte hur översättningen är men språket är fantastiskt på franska; elegant, flytande, glittrande som en flod.

Klockan är nu nästan 11:00 och det är 32°C ute. Vi ska handla lite ingredienser till pizzakvällen och sen packar vi väskan och drar till kompisarna med poolen vid 15-tiden! Här ska det badas!

Dagens bild talar för sig själv, jag tänkte att den passade bra med tanke på min bokhylla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar