tisdag, augusti 18, 2020

Kiropraktorn & "lite" kefir

Mina kefirgryn bara förökar sig och förökar sig! 150g på en månad, så nu har jag 650g som jag jobbar mig igenom 30g i taget. 
Jag la ut en annons på kefir-nätet och än så länge har jag fått två personer i Taverny som vill adoptera gryn. Jag ska träffa Patrick imorgon klockan 18:00 utanför Posten i Taverny.

Jag har skrivit ut recept och lite tips. Först tänkte jag ta med lite kefir så han kan smaka om han vill, men det är väl inte någon jättebra idé såhär i corona-tider. Men det är alltid roligt att träffa nya människor.

Idag hade jag tid hos kiropraktorn för att kolla upp min rygg som var en stel jäkel när jag var hos henne för en månad sedan.
Jag har inte haft migrän sen jag var hos henne och ryggen var riktigt medgörlig idag så vi väntar 2 månader tills nästa gång.
Claire är verkligen duktig och rolig och hon har en inställning till läkning och läkemedel som stämmer mycket bra överens med min så råden hon ger är lätta att integrera.
Jag tog tillfället i akt och frågade Claire om inte hon hade lust att adoptera ett par gram kefirgryn och till min stora glädje sa hon ja!

Eftersom kefir är fullsmockat med probiotika så är ju det bra för tarmarna och matsmältningen. Claire vill göra lite kefir för att bjuda sina andra patienter på också. Kanske kan jag få lite nya personer som också vill ha gryn!

Jag ska prova att göra bröd av mina gryn för även om jag ger bort massor så förökar de ju sig HELA tiden!

Dagens bild blir på mina små gryn, visst är de fina? Lite geléaktiga så tappar man ett par på golvet eller bänken så studsar de lite! 😄

2 kommentarer:

  1. Kefirgryn har jag aldrig hört talas om. Kefir låter som nån sorts filmjölk för mig. Finns det nåt samband där? Hur förökar de sig? Jag fattar nada...

    SvaraRadera
  2. Det finns två olika sorters kefirgryn, vatten och mjölk. Skillnaden är att mjölkkefirgryn livnär sig på laktos/mjölksocker och vattenkefirgryn livnär sig på socker. Tydligen går det att göra på kokosmjölk också men jag har inte provat. Man kan göra syratsmör osv. Jag försöker att inte dricka mjölk annat än i kaffet så jag har skaffat vattenkefirgryn istället.
    Vattenkefirgryn består av (goda) bakterier och jäst och förökar sig när man matar dem med socker (fermenteringen). Det gör att drycken kefir inte innehåller särskilt mycket socker. Hoppas att det låter lite mindre komplicerat med min lilla förklaring. :o)

    SvaraRadera