onsdag, augusti 09, 2017

Andra dagen hemma

Det regnade på morgonen, men vi hade redan bestämt att vi skulle till La Défense.  
Jag behövde gå till vår gamla bank för att hämta ut ett nytt VISA kort, jag har kvar ett konto där, men det ska snart stängas.
Vi behövde också ett bevis på att vårt lån hade köpts av vår nya bank eftersom vi har två försäkringar och en måste avslutas.

Matthias passade på att jaga Pokémon, de håller stora evenemang i olika köpcenter under augusti månad, det är ju annars ganska dött med tanke på att de flesta fransmän är på semester.

Jag passade på att fixa mina ögonbryn, det var ett tag sedan sist och de hade vuxit sig ganska vilda!
Vi åt en sen frukost innan vi gick till Fnac för att leta efter en bok om öltillverkning.
Vi hittade en och nu läser vi på lite om hur det fungerar att brygga sitt eget öl...

Efter att vi hade avverkat La Défense kom vi hem och började fixa i trädgården i regnet.
På tisdagar hämtas trädgårdsavfall så vi ville fylla våra soptunnor. Tyvärr kan inte min kompost ta allt trädgårdsavfall utan att hotas av kvävning.
Jag tror inte att det är tid att beskära hallonbuskar men jag var tvungen, det spretade åt alla håll och grenar med frukt höll på att brytas av.

Jag hade beställt mat via Auchan och medan vi väntade gick jag och hämtade ut mitt nya VISA kort! Halleluja!

Vi har haft en del problem med stopp i avloppet bland annat i köket och igår stod det helt still.
Jag använde min vaskrensare, jag vill helst undvika kemiska produkter för det vet vi ju att det är skit, både för oss och naturen.
Rätt som det är går strömmen! Vad i helskotta! Då går även vårt larm som ljuder över nejden och som vi inte riktigt vet hur vi ska fixa till förutom att slå på strömmen igen, och det går inte... Den bara slår ifrån igen!
Efter att vi kollade i källaren under diskhon osv. hittar vi orsaken.
Rören är så dåligt ihopsatta att de hade läckt när jag använde vaskrensaren.
Under köksskåpen, närmare bestämt diskmaskinen hänger elektriska trådar, helt oskyddade, bara sammanlänkade med en sockerbit.
De låg i vatten som hade läckt ut! Som tur är, är Matthias händig och kan detta med elektricitet så han fixade det snabbt!

Vi vet att det finns en hel del dolda halvmesyrer i detta huset men vad fan! När Matthias pappa kommer tillbaka från semestern ska vi visa honom detta och säkert byta ut alla rör och evakuering i köket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar