måndag, augusti 28, 2017

DIY pizza & midnattsdopp i poolen

I lördags var vi inbjudna på "gör-din-egen-pizza" partaj hos våra kompisar som fortfarande tycker om oss trots att vi tog med surströmming till dem för ett par veckor sedan.

Guz hade gjort pizza degen och Nab & Nyl hade fixat ingredienserna, bland annat tomater, zucchini och potatis från trädgården, vi andra tog med öl och vin.

Det var varmt och skönt och jag hade tagit med min baddräkt så jag hoppade i poolen med en av Nab & Nyl's döttrar som är sex år och hade precis tagit hål i öronen. Det hade gjort JÄTTEONT att ta hål i öronen, så det så! Hon är så teatralisk och det är svårt att inte skratta när hon berättar som sin "amoreux" (käraste) och himlar med ögonen! Hon svänger sig med uttryck som "pitité" (ha förbarmande!).
En jättegullig tjej! 

I väntan på att pizza ugnen värmdes upp till rätt temperatur spelade vi pétanque.

Guillaume som fick den sista burken surströmming ville öppna den i lördags för att göra en surströmmingspizza men då sa vi (alla som var med på surströmmingskvällen) nej!
Guillaume har jobbat som pizzaïolo när han var yngre så han skötte pizza tillverkningen som ett proffs!

Efter ett antal pizzor, jag slutade att räkna efter 6 och öl och vin och champagne (jag smakade inte på ricard eller vodkan, nån måtta får det vara) så var det dags för ett midnattsdopp tyckte Nyl. Det tyckte jag också, så medan de andra snackade skit flöt vi omkring i poolen och tittade på stjärnorna. Sen gick vi upp och kokade örtte på citronmeliss plockad direkt från trädgården!

Jag drack tre koppar för det var så underbart gott! Sen kom vi överens om att vi ska fira nyår hos oss... Nu gäller det bara att få in 20 personer här... Hö hö!

Precis innan vi åkte hem jagade Lenny en boll och trillade i poolen, han försvann under ytan och jag höll på att smälla av! Som tur var stod Nab precis bredvid poolkanten och fiskade upp honom! Lenny såg vettskrämd ut när han kom upp men vi andades ut! 
Det luktade våt hund i bilen hela vägen hem, fast Lenny la sig ner och sov innan vi hade hunnit backa ut från parkeringen!  

Vi kom hem klockan 03:00 och jag var i säng i vid 03:30...
Jag är alldeles för gammal för att vara uppe så länge!

Dagens bild är på pizzaugnen och bordet med ingredienser, den röda spannen innehåller vatten och en trasa som måste användas för att ta i dörren till ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar