onsdag, augusti 09, 2017

Måndag i Taverny

Vi vaknade relativt tidigt på måndagsmorgon, 8:30 tycker jag är bra...
Det var varmt och skönt underbart soligt väder och vi behövde fixa ett par saker.
Matthias skulle till tandläkaren till exempel.
Sagt och gjort jag beställde en tid i slutet på augusti och Matthias betalade sin undersökning, 28€ med 365° röntgen "plåtar" och ett kostnadsförslag på en ny tand. Tyvärr kostar ju den nya tanden lite mer än 28€ men man måste ta hand om sina tänder annars riskerar man andra följdsjukdomar eller åkommor...

Efter apoteket och posten åkte vi för att titta på nya element till framförallt nedervåningen.
Vi fick en mycket glädjande nyhet i form av ett brev där EDF (franska elbolaget) meddelade att vi skulle få betala 40€ mindre per månad av vår hiskeligt höga elräkning.
Jag har gnisslat tänder nu i över ett år för jag tycker att "huset" drar för mycket ström så vi har kollat närmare på el-förbrukningen i sin helhet.
De enda vi kunde förbättra var att sänka värmen på varmvattenberedaren i väntan på nya element och isolera (delvis) mellan källaren och bottenvåningen men det har gjort susen! 40€ i månaden är nästan 500€ om året! 500€ som vi kan spendera på annat!
Sånt blir man glad av!

Hursomhelst, elementen är dyra så vi bestämde oss för att räkna lite på det och bestämma hemma vad vi egentligen måste byta "akut" så vi tog en tur till Matthias föräldrar för att säga "Hej och tack för att ni vattnade trädgården och satte upp krok och toapappershållare på toaletten och veluxgardin i badrummet medan vi var borta!"

Maurice sa att vi borde vänta med elementen, det kommer säkert att bli sänkta priser till September och Papy Maurice lyssnar vi (nästan) alltid på!
Efter kaffet åkte vi och tvättade bilen.

Vi ska ju ha skandinavisk kväll på lördag (håller tummarna för att vädergudarna är med oss) så jag hade planerat lite "plockmat" och en del måste köpas från IKEA så vi åkte dit för att "botanisera" i deras sortiment, som enligt min mening har blivit ganska torftigt med åren... Men, men, ska man ha viking kalas så får det bli så.

Jag hade tänkt att göra:
Köttbullar med rödbetssallad och små prinskorvar (substitut)
Sill (IKEA) och färskpotatis
Janssons Frestelse (utan anjovis för jag ska ju gärna kunna äta något också)
Gravlax (IKEA) med sås (IKEA)
Surströmming, importerad i all olaglighet från Sverige med sina tillbehör
Kräftor (IKEA)
Kladdkaka med jordgubbar och vispgrädde

Till detta finns det Norrlandsguld och Aalborg jubilæums akvavit.
Jag borde väl göra en paj också, men jag vill inte bli för entusiastisk för att sen inte ha tid till allt...
Till mig själv gör jag nog en sallad också, vi får se!
Det ska bli roligt att fixa, tyvärr kommer jag inte att kunna dekorera men det får gå ändå!

Kvällen avslutade vi på ett sushihak i St Prix (en närliggande "by") som vi kunde ha struntat i, men det var mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar