onsdag, november 11, 2020

En gåta

Jag har planterat om en basilika planta jag köpte för ett tag sedan i en självvattnande kruka som står i köket.

Igår såg jag att det låg lite svarta "pluttar" vid krukan. Konstigt tänkte jag. Kan det vara frön? Men näe, de var mjuka. Kom de verkligen från basilikan och inte från någonting annat?

Imorse när jag skulle göra mig en kopp kaffe så var det ännu mer "pluttar" vid krukan och nu blev jag lite orolig för att vi skulle ha en mus i huset.

"Pluttarna" luktade dessutom basilika och jag såg även att flera blad var snaskade på. En larv sa Matthias, jo tänkte jag så är det nog, men jag hade redan kollat igenom plantan och förresten, vem har hört talas om en mus som bara äter basilika? En italiensk mus kanske?

Jag undersökte varje blad mer noggrant den andra gången... Och vad hittade jag om inte en larv som hade samma färg som basilikabladen!

Jag förevigade larven och satte sedan ut hen i trädgården där hen mer än gärna får fortsätta sitt smaskande och sitt larv-liv.

4 kommentarer:

  1. Då kommer den glatt att äta av dina växter i trädgården! Tror att den förökar sig så småningom och heter kanske Öronvivel...
    Jag har råkat ut för den flera gånger men aldrig varit så snäll som du när jag upptäckt att den ätit alla mina pelargoners blad! Ska goggla och återkommer om jag har fel... / Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gillar även rötter av bl.a Rhododendron, Azalea, Heuchera...
      Kolla här: https://stick.se/skadedjur/oronvivel/
      / Carin

      Radera
    2. Att Öronvivelns larver gillar rötter stämmer och dem har jag också erfarenhet av... Men jag misstog mig ang larven på din basilika, och tror att det är Grönsaktsfly som även äter tomater! Kolla:https://www.sarabackmo.se/faq-archive/bli-av-med-larver/

      Radera
    3. Hej Carin!
      Här i min trädgårdsoskuld trodde jag att den kanske skulle kola vippen i kylan så sådär jättesnäll var jag ju inte...
      Öronvivel låter som en otäck typ, nu har jag varken rhododendron eller azalea men den kanske gillar andra rötter också...
      Tomatplantorna ringer på sista versen och jag får ju plantera nya nästa år men skulle det bli krig då har jag ett försprång.
      Tack för dina kommentarer och länken till Sara Bäckmo, vilken guldgruva!

      Radera