måndag, november 02, 2020

Karantän dag 4

Jag tycker inte att det märks särskilt mycket av karantänen men så kommer jag att tänka på alla som jobbar inom restaurangbranschen, som kanske äger en bar, ett diskotek / nattklubb, ett gym...

Vad händer med alla dom? Hur sjutton håller man sig över ytan och från att bli galen när man äger sin klädbutik eller bokhandel eller bar eller restaurang? Om det är den enda inkomsten i familjen?

Jag tror att jag skulle gå sönder av oro! Jag har alltid varit en typ som vill ha "mitt på det torra", så gott det går, naturligtvis. Jag har aldrig strävat efter att ha mitt eget konsultföretag som även om jag skulle tjäna mycket mer då. Jag vill ha en fast inkomst och inte behöva att oroa mig för nästa jobb och om jag kan kamma hem uppdraget eller om någon annan hinner före.
Jag valde medvetet en bransch som jag tycker är intressant och som jag trodde på och det är jag glad för idag. Jag känner mig trygg, kanske känns det tråkigt för en del men för mig är det en viktig del i mitt liv, trygghet. Imorgon ska jag gå till Audrey's Bio för att handla lite och på så sätt hjälpa henne att få sin inkomst. Kanske blir det en tur till bageriet och slaktaren också. Matthias ska nog få kyckling.

På så vis får jag dra mitt strå till stacken, allt med ansiktsmasken på och med utegångsbeviset i högsta hugg! 

På tal om något helt annat så har jag fått nippran på örtte gjort på torkad mynta och en kardemumma kapsel. En vän till mig som bor i London drack alltid det. Inte särskilt gott tyckte jag då, nu älskar jag det.
Jag har en glastermos med filter som jag lägger myntabladen och kardemumman i direkt och sen fyller upp med hett vatten.
Både mynta och kardemumma bidrar ju till en bättre matsmältning, enligt en studie är kardemumma också bra för personer med högt blodtryck.

Jag har varken högt blodtryck eller svårt att smälta maten generellt, men det sägs också att myntan rensar tarmen från gas och förhindrar att slaggprodukter ruttnar eller ansamlas. Det gillar jag, hej för en liten daglig dos detox!

För närvarande använder jag myntablad som inte kommer från trädgården utan som jag köpte en gång från en hälsokostbutik. Inte samma sak som "min" mynta...
Min skörd håller på att torka i köket, både myntan och citron verbenan. Det luktar jättegott!

Dagens bild blir på min citron verbena skörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar