fredag, november 13, 2020

Fredagen den 13:e

År 2020, vad kan det bli av det tro? Har universum ytterligare en curveball i reserv?

Detta är ju ett mycket besynnerligt år så man får nästan förvänta sig vad som helst!

Tidigare idag läste jag ett inlägg på Instagram där någon hade skrivit:

Jag: Jag är ledsen!
Mina vänner: Åh nej, var inte ledsen!
Jag: Duh, att jag inte tänkte på det!

Lite sant är det väl, visst läget i världen är allt bra skit för närvarande. Människor dör av COVID-19 och en hel del andra sjukdomar. De som hade det svårt innan pandemin har det än svårare idag.

Men, jag har det bra, vi som hänger här har det i majoritet väldigt bra skulle jag våga mig på att säga.

Jag ser framemot en lugn jul, jag hoppas att vi får se Matthias syskon barn annars får vi vänta tills vi får resa igen.
Jag ser framemot att pyssla, baka, laga mat och att få braskaminen insatt.

När jag var yngre så var fredagen den 13:e en olycksdag och en serie på 12 (!?) filmer med Jason Voorhees som gömd bakom en hockeymask har ihjäl en hel hög människor.

Nu har det blivit en dag då man ska spela på lotto, extra erbjudanden på diverse sajter och i Sverige är det tydligen smörgåstårtans dag... Efter Kladdkakansdag i lördags, chokladensdag, singlesday och armistice / veteransday i onsdags.

Snart är det dags för Black Friday eller Black week som det snarare har blivit.
Kan vi inte bara bestämma att alla dagar på året i grunden är "Var snäll och bemöt andra som du själv vill bli bemött" sen kan kanelbullar och kladdkakor och smörgåstårtor komma efteråt!

Vilket spretigt inlägg det här blev, lite som min hjärna för närvarande.

Dagens resa går än en gång till Träslövsläge! Från piren över badviken som jag älskar med utsikt över Rödskär och Svartskär. Tills vi ses igen åker jag tillbaka med hjälp av minnen och mina bilder.

2 kommentarer:

  1. ja, alltså GUD vad det är dagar! Black Friday skrämmer mig lite, kommer nog att försöka skriva något om icke-konsumtion den dagen och uppmärksamma den på så sätt. samtidigt är jag inte helt konsekvent - jag tycker att "kanelbullens dag" den fjärde oktober är den enda riktiga tema-dagen, för det uppmärksammades redan när jag var barn. typ att man gick till konsum efter skolan och så var det extrapris på kanelbullar. och fettisdagen är på riktigt förstås. allt annat är bara fånerier, sanna mina ord!

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika,
    Vad roligt att läsa dig här! Välkommen!
    Black Friday är inte så "poppis" (nu låter jag som en gammal tant) i Frankrike som i ursprungslandet, men alla erbjudanden leder onekligen till mer konsumtion. Nu är fransmannen i sig väldigt misstänksam så "super deals" och andra "chock priser" synas i sömmarna innan man släpper sina i vissa fall surt förvärvade euros.
    Kanelbullens dag är ju ganska gammal, efter vad jag har läst mig till skapades den 1999 av Kaeth Gardestedt (projektansvarig för Hembakningsrådet) för att öka försäljningen av socker tillverkat i norden och öka intresset för hembakning.
    Vad kladdkakans och nu senast smörgåstårtansdag kommer ifrån har jag inte en aning men det blir till slut så fjantigt att man inte vill göra något alls. Tacka vet jag fettisdagen!

    SvaraRadera