lördag, november 07, 2020

En solig dag

... i trädgården blev det för Lenny och mig idag. Jag trimmade ned fjärilsträdet en bra bit (var inte orolig mamma jag klippte bara bort det som var visset). Vi har planterat lite träd buskar som vi har gett namn till.
Det vetenskapliga namnet för Magnolian vi planterade är Magnolia soulangeana Lennei. Magnolian är Alexandra trädet men lite Lennys träd också. Dessutom är denna sortens Magnolia rustik och det är väl nästan det första man tänker på nÄr man ser Lenny, förutom glupsk och söt då.

Buddleian eller fjärilsträdet heter Elisabet även kallat Mamma-trädet.
Det lilla japanska lönnträdet heter Matthias. Ganska lustigt för Matthias är den som är längst av oss alla med hans träd är minst! Han valde det själv ska jag tillägga då.
Päronträdet heter Jeanne, bara för att sorten heter just Jeanne. 

Vidare får vi nog plantera en Maurice buske, ett Dominique träd och så har vi Marie och Peret, Märta, Evert, Marie-Louise, Gaston, Anna och Josef kvar att plantera! Ni hör ju, vi kommer att ha fullt upp!

Jag krattade upp en första driva av löv som SNCF (Franska Statens Järnvägar) så generöst öser över vår trädgård varje höst. Det är långt ifrån färdigt men jag krattade iallafall upp på framsidan. Blir det fint väder imorgon krattar jag resten av trädgården. Sen får jag börja om nästa vecka!

På eftermiddagen var jag så trött att jag tog en liten lur, den blev mycket längre än vad jag hade tänkt, jag sov 2,5 timma. Jag tror att det har med vaccinet att göra. Jag har inte känt av det annars, ingen feber eller huvudvärk eller annat otyg.

Sen blev det ett zoom möte med Susanna och kompisarna i USA. Jag hade aldrig pratat med dem tidigare men det var som om vi alltid hade känt varann. Det är så den här gruppen fungerar, alla är TCK, third culture kids och vi har alla känt oss som udda fåglar mer eller mindre längre i livet.
Första gången jag mötte en del av gruppen i Amsterdam 2008 kändes det som om jag hade hittat min tribu, som en extension av min familj.

Alla är så välkomnande, öppna och generösa. Vad du kommer ifrån och var du har bott blir alltid en väldigt lång diskussion. Alla har minst två "ursprung" ibland tre om man är född i ett land där ingen av föräldrarna är födda i sen bor nästan ingen i landet de är födda i. En otroligt skatt att ha vänner som dessa! De ställer alltid upp för varann. En vitaminspruta i tider som dessa!

Nu när vi inte kan resa längre så tänkte jag att vi kunde ta en liten tur med dagens bild istället. Den går till Étretat i Normandie i norra Frankrike med sina fantastiska klippor och stup.
Étretat träffade vi på vägglöss för första (och sista) gången.
😟 Men det är en annan historia...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar