onsdag, november 25, 2020

Meditation

Idag började jag dagen med att meditera med mina kollegor via Teams.
För fem år sedan fick jag möjligheten att gå en utbildning på 4 månader med meditation som huvudtema. Vår dåvarande VD för IT avdelningen är ett stort fan av meditation och gav oss möjligheten att, på arbetstid, avlägga en halv dag i veckan i fyra månader på att lära oss om meditation och att praktisera med en lärare.

Det var mycket spännande! Jag har en brokig hjärna som mer än "hjärna" flaxar iväg och utforskar allt mellan himmel och jord medan jag försöker att meditera. Jag har inte riktigt fastnat för meditation men jag kommer tillbaka till utövandet i vågor.

En av mina med-mediterare under utbildningen fick verkligen blodad tand och har skapat en meditationsgrupp på jobbet och vi kopplar upp oss varje onsdag klockan 8:30 för att meditera tillsammans en 15-20 minuter och sedan prata lite om hur det kändes.

Idag lyssnade vi på en meditation som har spelats in av Christophe André som är en känd fransk psykiater. Han har skrivit många böcker på ämnet och är en referens inom meditation i Frankrike. Han har en fantastiskt rogivande röst att lyssna på. 

Just idag koncentrerade vi oss på vår andning.

En sak som han sa under meditationen var: Tout est bien, nous sommes en vie - Allt är bra, vi lever!

Visst är det så, vi lever!

Tack vare Christelle som har anordnat dessa meditationstillfällen har min dag varit produktiv och lugn.

För att avsluta den p
å bästa sätt blir det ett varmt bad med min bok efter jobbet.

Dagens bild blir på min fina Buddha som bor i gästrummet för närvarande, han ska flytta in på mitt kontor när jag har fått lite bättre ordning. 😏

4 kommentarer:

  1. Fint! a) även om det bara är 15-20 minuter gör det STOR skillnad tycker jag och b) härligt att du fått stöd att göra det på arbetstid! Jag tog också länge att komma till med regelbunden meditation. Försökte först i college på mitten av 90-talet och lyckades inte få till det. Så fort jag satte mig och försökte koncentrera mig på andningen somnade jag...Sen tog det 20 år innan jag faktiskt fick till regelbunden meditation (mer än kanske 20 andetag eller så som en del av yogan). Nu känns det livsnödvändigt. Buddhan är också fin!

    SvaraRadera
  2. Ja herregud, jag somnar allt som oftast därför tror jag att 15 minuter är en lagom längd på en meditation till en början för min del.
    Buddhan räddade livet på mig när jag flyttade från min lägenhet i Vincennes och ett stort skåp höll på att falla på mitt huvud. Skåpet träffade Buddhan först så jag fick bara ett litet skrapsår.

    SvaraRadera
  3. Älskar din Buddha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han fin?! Jag köpte honom hos Maison du Monde nära Place de l'Italie för nästan 10 år sedan. Jäkligt tung att släpa hem på métron till Vincennes! :o)

      Radera