torsdag, november 19, 2020

Nedräkningen

En del bloggar jag läser har börjat att förbereda inför Julen. En del helt skamlöst medan andra ursäktar sig med "jag vet att det är tidigt, men...".
Jag tror att vi behöver smyg starta julen, om man gillar julen vill säga.
De flesta behöver nog kunna planera lite och ha något att se fram emot efter det här väldigt konstiga året!

Jag ÄLSKAR julen, men mest av allt nedräkningen från första advent till den 23:e. Julafton i sig är fin men jag föredrar alla fÖrberedelser och glögg och pepparkakor och LUSSEKATTER!! Jag ÄLSKAR lussekatter! 
Nästan alla recept innehåller kvarg och det Är väldigt svårt att få tag på här. Jag såg något som liknade kvarg hos Auchan men vem vet om det finns kvar i december.
Jag tänkte iallafall ge mig på ett lussebulle bak i år, pepparkakor blir det som vanligt och säkert knäck också.

Förra gången jag bakade lussekatter blev det livsfarliga vapen, hårda som stenar, med vilka man lätt kunde tagit vem som helst av daga som råkade gå förbi, skulle man får för sig att kasta ut en genom fönstret...

Vi kan väl bara hoppas att det går bättre i år så jag slipper gräva en lussekattgrav i trädgården.

Själv tänkte jag vänta med julen tills renoveringen är klar. På söndag transporterar vi soffan och fotöljerna hit och på måndag börjar målningen av del två av nedervåningen. Frågan är om det blir så mycket pynt i år även om det verkligen är nu det behövs!

Vi får väl se!

Tills dess får vi köra på hårt med c-vitaminer och det får bli dagens bild! Mitt mellanmål, eller mon quatre heures som man säger i Frankrike! En apelsin!

5 kommentarer:

  1. Vi har redan bakat. Lägger i frysen. Recept utan kvarg. Men jag tycker att jästen är problemet. Tror inte att jäsningstiden stämmer... Har aldrig varit tillräckligt modig för att jäsa i flera timmar extra men brukar öka jäsningstiden. Blir alltid okej, men aldrig perfekt (som i Sverige), men väldigt gott.

    SvaraRadera
  2. Jag får nog ge mig på ett bak i år. Färsk jäst hittar jag hos Auchan eller Grand Frais, jag är lite orolig att det ska vara för kallt för att jäsa med bara ett element pga renoveringen. Jag får väl ställa plåten vid ugnen eller i badrummet kanske? Ha ha! Annars blir nödlösningen IKEA men de har russin i hela jäkla lussekatten!!

    SvaraRadera
  3. Aha. Vi köper hos bagaren? Menar du att Auchans jäst är bättre än bagerijästen? Eller det är de 2 du har testat? Jag tänkte försöka vörtbröd, men med lönnsirap, kanske? Confinementeffekt för har aldrig ens ätit ett hembakt vörtbröd... Första confinement ville jag ha bakmaskin men min sambo backade inte det inköpet. Var kanske klokt eftersom jag mest bakar sockerkakor annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror absolut inte att jästen hos Auchan eller Grand Frais är bättre på något vis snarare tvärtom, bara enklare att hitta för min del. Vörtbröd låter fantastiskt! Det borde finnas melasse som motsvarar sirap. Bor du i Paris eller "nästgårds" så kan du beställa från Affären. De har en web-sida uppe nu tydligen. Vet inte om de levererar till resten av Frankrike dock. Jag drömmer om vörtbröd, men har som du inte ätit hembakt (vad jag minns iallafall...). Mormor kanske bakade? Jag tror din sambo hade rätt! Knåda är ju livet! Ha ha! Vill också prova surdeg, confinement-effekten spänner sina tentakler överallt! :o)

      Radera
  4. Vi bor i Saint-Cloud (i lägenhet). Tidigare i Vanves och tidigare i le 8ème (Monceau) och tidigare i le 15ème (Cambronne). Min sambo är parisare (Yvelines) och jag bodde som barn i Stockholm. Ja jag har beställt svensk mat innan och det har funkat bra, det gjorde jag sist jag behövde sirap och hade helt glömt bort det :o) Har aldrig varit i svenska affären dock... Melasse hade jag ingen aning om. Det ska jag leta efter. Jättesnällt att du berättade om det! Tack!

    SvaraRadera