måndag, september 21, 2020

Min inre Greta

Vi hade inte provat att slå på varmvattenberedaren sedan i onsdags natt då det blev en herrans liv, således har vi inte heller haft något varmvatten på ett tag. Min inre Greta jublar över all denna energi som vi sparar men mitt inre franska Marie-Antoinette jag tycker inte det är jätteroligt att duscha i bara kallvatten.

Sen kom jag ju på att jag är ju för fasen svensk med ungerskt påbrå och vad är modigare än 50% Attila och 50% viking? Ett lejon kanske?

Hursomhelst, lite kallvatten har väl aldrig tagit livet av någon vad jag vet! Jag klarade mig finfint i lördags, det var varmt ute så även hårtvätt i kallvatten avklarades utan större frustande! 

Efter pizza partyt med kompisarna, som blev ett par mannar kort pga COVID-19 fall, så förkunnade herrn i huset att det minsann var dags för lite varmvatten.
När gästerna åkte var spänningen olidlig, ett par av dem ville nästan stanna kvar för att höra larmet gå och eventuellt se mig köra en repris på den otroligt berömda "halka-på-dammsugarslangen-vurpan" men vi lovade att hålla dem uppdaterade via WhatsApp.

Klockan blev 00:44, 00:45, 00:50, 01:00, ... INGENTING, inget ljud, ingen avslagen el... Va?! Kompisarna var djupt besvikna och krävde nästan att vi skulle gå över till grannarna och försöka trigga igång deras larm... 😂

Jag var mycket lättad och kunde somna lugnt vid 02:00-tiden...

Vi var och tittade på en ny varmvattenberedare igår, Papy Maurice och jag övertygade Matthias att det är bättre att låta en installatör göra jobbet istället för att göra det själv. Idag ska jag ringa ett företag som vi redan anlitat och så ska vi fråga efter ett kostnadsförslag från byggvaruhuset som också säljer och installerar varmvattenberedare. Sen kan vi välja...

Vad gäller mindre storlek får vi nog tänka om lite... Vi är bara två men huset är byggt för en familj med två barn så det får nog bli en beredare i den storleken tyvärr... Dagens beredare är ju mycket mer sparsamma med el och då kan vi välja en som är mycket mer energisnål och som inte släpper ut lika mycket vatten som den vi har idag gör.
Det finns en liten mojäng man kan montera och koppla upp till beredaren som tar till vara på vattnet som släpps ut under uppvärmningen och skickar tillbaka det i beredaren istället för att det bara går ut i avloppet. Tydligen kan det bli så mycket som 200L om året och det är ju en hel del!

Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar