onsdag, september 23, 2020

På jobbet

Att jobba på kontoret inger ett slags falsk idé om normalitet även om det räcker att titta på grannen för att kastas tillbaka i verkligheten.
Här bär vi alla ansiktsmasker som företaget tillhandahåller.
Men det ÄR roligt att komma tillbaka till kontoret, det gick lätt att gå upp imorse också. Det enda lite jobbiga är ansiktsmasken. Jag fick dessutom skäll av säkerhetsvakten för att jag inte bytte ut min tygmask mot engångsmasken i entrén.

Jag åt lunch med två kollegor i en av personal matsalarna för första gången sedan mars månad, det var en annorlunda upplevelse.

Allt var inpackat i plast, i portioner, inga glas och ingen möjlighet att dricka vatten utan att köpa en plastflaska, det var nästan som att få in sin bricka på ett flygplan!

Det känns som om jag får mindre gjort när jag jobbar på kontoret.
Fler distraktioner, man blir störd av andra medarbetare som pratar lite för högt, masken skaver, näsan plattas till och det är svårare att andas.

Det som är ganska tragikomiskt är att vi knappt känner igen varandra med ansiktsmasken på. Det fick mig att tänka på Monsieur LeClerc i den fantastiskt roliga serien 'Allo 'Allo från BBC.

"It is I, LeClerc" sa han och så lyfte han på glasögonen.


Nu är det jag som säger, "Men, det är ju jag" och drar ner ansiktsmasken. 

Så fort jag kom hem slet jag av mig masken och livet kändes bra mycket roligare igen (OK överdrift). Jag förstår nu hur de som jobbar inom sjukvården kan ha det, VARJE DAG! Fy sjutton!

Min alldeles egna dagens bild blir på lite säkerhets föreskrifter som klistrats på golvet framför hissarna och som måste följas!

STOP ✋ VÄNTA HÄR STOP ✋ SÄKERHET STOP ✋

2 kommentarer:

  1. Kanske är bra med en blandning av hemma och kontoret då? Fördelar och nackdelar med bägge... Själv är jag glad att få fortsätta jobba hemma ett bra tag till. Delvis TYCKER jag det är irriterande med ansiktsmasken - glasögonen immar, jag inbillar mig att jag inte kan andas - och delvis ÄR jag ju en extrem introvert typ så klarar mig bra (bättre) utan att vara tillsammans med massa folk hela dagarna.

    'Allo 'allo! tyckte jag var extremt rolig på sin tid! Undrar om den står sig om man skulle se om den?

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar att jobba hemifrån men jag saknar också mina kollegor och kompisar. Två dagar på jobbet och tre hemma vore toppen för mig. Jag tror att det kommer att bli så för de som vill. Jag gillar också att läsa på tåget, knasigt men sant.
    Jag har säsong 1-6 (tror jag) av 'Allo 'Allo på dvd och den står sig fortfarande! Jag förstår ännu bättre nu eftersom på 80-talet var min engelska mindre flytande om man säger så. Jag tycker att den är fortfarande lika träffsäker och även om humorn och skämten är lite plumpa ibland så är idén genialisk och serien uppbyggd på ett sätt som gör att man vill veta hur det går med den där jäkla tavlan av Van Klomp, The fallen Madonna (with the big boobies).

    SvaraRadera