lördag, september 26, 2020

Tippen och kostnadsförslag

Idag har vi städat upp i trädgården efter veckans renoveringsarbete.
I och med att de rev ut gammal isolering och dessa förbannade halvväggar byggda i mexitegel blev det en hel del bös i trädgården.

Papy Maurice skulle komma klockan 13:30 men innan dess skulle installatören för varmvattenberedaren komma och kolla på vår nuvarande installation och göra upp ett kostnadsförslag.

Killen var trevlig och kom med olika förslag på lösningar. Vi kommer att sätta in en lika stor beredare, helt enkelt för att en mindre kommer att kosta lika mycket att sätta in, i och med att rören behöver dras om. Dessutom drar en större inte mer el eller vatten, den är bara bättre anpassad till husets storlek den dagen vi säljer.
Killen sa att det var dags att byta ut vår beredare, den är 35 år gammal så jag antar att han har rätt.

Utan manicken som samlar upp vattnet som släpps ut när beredaren värms upp kommer kalaset att kosta 1100€, men då är allt annat inkluderat. För närvarande har vi en spann som måste tömmas på vatten ett par gånger per månad, med den nya beredaren behöver vi inte tänka på det och dessutom blir det mindre fuktigt med tanke på att det inte kommer att stå en spann med vatten i källaren längre. 

Jag tror att vi får räkna med 1400€ med manicken. Han gör två kostnadsförslag, ett med manicken och ett med en pump som pumpar ut "spillvattnet" i avloppet.

Vårt hus hade en septiktank när det byggdes och när det kommunala avloppssystemet kopplades in fick man sätta avloppsrören i taket i källaren för att vara i marknivå. Min tvättmaskin står på en upphöjd cementplatta för att kunna evakuera vattnet.

Vi vill helst inte ha en pump men vi ville ändå veta vad skillnaden ligger på.
Företaget verkar seriöst och har goda referenser, dessutom var de snabba på plats och punktliga.
På två veckor har jag lärt mig mer om varmvattenberedare än jag trodde var möjligt. Hade egentligen inga planer på att lära mig men ibland blir man överraskad.

Det kommer säkert att bli samma sak med vedkaminen eftersom vi ska installera en sådan där den gamla satt.

När Papy Maurice kom för att hjälpa till med att köra böset till tippen var bilen redan lastad med hälften.
Två vändor till tippen och nu finns det bara lite skåpsluckor och murbruk kvar tills nästa gång.

Jag har hunnit med att sticka och lata mig lite. Imorgon blir det utflykt så att göra upp en ritning på köket får bli nästa vecka.

Jag ska försöka att sälja ett stort ekskåp också. Det är för klumpigt och opraktiskt för oss. Jag behöver ett skåp med fler  hyllor och ett par lådor.

Dagens bild är från ett urbex äventyr och får symbolisera vår varmvattenberedare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar