tisdag, september 15, 2020

Zucchini flan

Ok mina vänner här kommer receptet på zucchini flan jag gjorde i lördags.

Jag använde en muffinsform i silikon för 6 muffins

300g zucchini (det är ungefär 1 medelstor zucchini)
1 "rulle" (bûche) med getost (typ en sån här) ca 180g (smulad)
1 bunt mynta (hackad)
4 ägg
2 msk maizena (potatismjöl går säkert också bra)
50g mandelspån
Salt och peppar

Värm ugnen på 180°C
Riv zucchinin med rivjärn och lägg i en skål. Tillsätt äggen, blanda. Tillsätt maizena, hälften av getosten (smulad), den hackade myntan salt och peppar. Blanda.

Smöra eller olja muffinsformarna och fördela smeten i formarna.
Tillsätt resten av den smulade getosten och mandelspån.

Baka flanen i ugnen i ca 20 minuter (jag fick dubbla tiden to 40 minuter för flanen var för "rinniga" så håll koll...)

Flanen kan ätas varma eller kalla med en god sallad som tillbehör

Mina blev inte särskilt snygga men de blev goda!



2 kommentarer:

  1. Låter supergott! Det tråkiga är att det är så extremt svårt att få tag på en god chevré här :(. De har förvisso getost men det är den färska milda sorten och den har nästan ingen smak alls.
    Men det kanske funkar ändå - eller med en lagrad ost av något annat slag.

    SvaraRadera
  2. Det går säkert bra att ta en annan smulbar lagrad ost bara den smälter lite. Fetaost går säkert bra, finns det god fetaost i din region?

    SvaraRadera