måndag, september 07, 2020

Storstädning

Idag har jag haft storstädning i min e-post brevlåda!
Alla gamla mejl från 2017 och 2018 och enhel del från 2019 rök rakt av!
Jag har också avslutat en hel del prenumerationer på nyhetsbrev jag sällan eller aldrig läser... Ni vet säkert att all data (det är skillnad på data och dator...) som sparas kostar naturtillgångar och vi kan bidra till att minska detta slöseri med lagringskapacitet!

Ju mindre vi lagrar ju mindre lagringskapacitet behövs och det där "molnet" som är virtuellt, är ju naturligtvis inte alls virtuellt, det finns ju fysiska servrar bakom och de äter energi och använder metaller precis som vilken dator som helst bara i mycket större utsträckning och de är ju påslagna 24h/7!

Jag har börjat att kolla lite på detta eftersom företaget jag jobbar för lanserar en stor satsning just på detta och som ni vet är ju jag en riktig miljönisse så det ligger mig varmt om hjärtat!
Jag har hittat en jättebra lista hos Charlotte som driver bloggen "Et si on vivait mieux – Vivre autrement".
Jag har översatt listan till er såklart! Nu kör vi så det ryker!

Skapa en lista med "Internet favoriter" för att komma direkt till sidan utan att passera en sökmotor (typ Google eller annat) eftersom det begränsar vårt växthusgasutsläpp... Jajamensan, söka på nätet släpper också ut växthusgas mina vänner!

Använd om möjligt en miljövänlig sökmotor som Ecosia (bing) t.ex. Tyvärr finns inte Growyn längre men i Frankrike finns Lilo (google, bing och yahoo) eller Youcare (google) där man varje sökning stödjer ett välgörande ändamål som vatten till länder där rent vatten fattas, måltider till djurhem, trädplantering, cancer forskning etc.

Släck Internet boxen och stäng av datorn när de inte används. Samma sak med det trådlösa nätverket eller telefonen.

Begränsa antalet personer du kopierar eller sänder dolda kopior till i din epost. Detta gäller också när du svarar på e-post. Tänk på att ta bort de personer som inte behöver få din e-post.

Ta bort bilagor i e-posten när du svarar och tänk på att komprimera större bilagor. 

Släng bilagorna när du har sparat dom på din hårddisk, det är onödigt att spara flera kopior av samma dokument.
Gör även regelbunden städning bland e-posten.

Nu kommer vi till en svår en... För oss är detta mycket svårt och jag tror att det gäller de allra flesta. Men var och en gör vad man kan!

Begränsa streaming. Enligt Greenpeace, så kan en högupplöst film på Netflix (beroende på storleken) förorena 200 000 gånger mer än en e-post. Det bästa är att laddar ner musik och film på ett externt USB minne och slänga datan när man inte längre behöver / vill ha den.

Trådlöst nätverk är att föredra istället för 4G.

Om möjligt undvik att lagra data i "molnet".

Säga upp nyhetsbrev du sällan eller aldrig läser, med dataskyddsförordningen är det dessutom lättare att säga upp prenumerationer.

Installera ett anti spam / annons blockerare.

Dagens bild är på en liten snäcka i Cabourg som kanske kommer att leva i ett renare hav tack vare alla åtgärder vi kommer att göra med vår e-post nu, eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar